Plus

'Amsterdam sprong er als techhub echt uit'

Amsterdam is aantrekkelijk voor tech start-ups van grote bedrijven. Modegiganten Zalando en Bestseller United kozen bewust voor deze stad voor hun samenwerking bij online modeshowroom Fashiontrade.com.

Pernille Geneser van Bestseller en Carsten Keller van Zalando. 'Modewinkels hebben te lang stilgestaan.' Beeld Renate Beense

Londen was te duur, Berlijn had een te krappe luchthaven, Kopenhagen was te dicht bij het moederbedrijf. Amsterdam was voor Bestseller en Zalando de beste keus om hun nieuwe samenwerkingsverband voor de modebranche te vestigen: online showroom Fashiontrade.com.

"Amsterdam is mijn fout," zegt Pernille Geneser van het Deense Bestseller, het bedrijf achter modeketens als Vero Moda en Jack & Jones. "Die andere steden zijn prima om een start-up te vestigen, maar Amsterdam sprong er als techhub echt uit."

Verschillende plekken
"Het is ook belangrijk om op verschillende plekken te zitten," zegt Carsten Keller van Zalando, "zodat je verschillende groepen talent bereikt om voor je te werken. Bovendien wil je met een joint-venture als Fashiontrade een beetje op afstand zitten van de hoofdkantoren van de eigenaren."

Fashiontrade.com, nu nog gevestigd bij de Bloemenmarkt, is de afgelopen twee jaar in alle rust opgezet door Bestseller, die met eigen modemerken ook een belangrijke groothandel is voor onafhankelijke winkeliers. "Maar we zochten bewust naar samenwerking. De modebranche is zo omvangrijk, om dit uit te bouwen tot online marktleider heb je diepe zakken nodig en partners die je assisteren."

Zalando, de grootste modewebwinkel van Europa, wil met de joint-venture ook actief worden aan de zakelijke kant van de modewereld.

Met de online groothandel willen de twee de modebranche nieuw leven inblazen, een branche die wordt geteisterd door faillissementen. "Modewinkels en -ketens hebben het erg moeilijk," zegt Geneser, "omdat ze te lang hebben vastgehouden aan de oude gang van zaken."

Helpen met data
Nu kopen winkels en inkopers maar een paar keer per jaar nieuwe collecties, terwijl modemerken voortdurend nieuwe producten lanceren, omdat webwinkels daarom vragen. Veel winkeliers missen dat, doordat ze niet voortdurend onderweg kunnen zijn op zoek naar nieuwe mode.

"Een online showroom kan hen helpen kosten te verlagen, veel sneller in te kopen, voorraad te beperken en zo hun voortbestaan te verzekeren. We gaan ze bovendien helpen met alle data die we op deze manier vergaren. Een winkelier die moeite heeft zijn collectie te bepalen, kunnen wij adviseren juist dat oranje jurkje in te kopen, omdat dat momenteel een trend is in zijn markt."

"We zitten op een belangrijk kruispunt in de digitalisering van de mode-industrie," zegt Keller. "Mode kopen via internet is, mede door ons, normaal geworden voor consumenten."

"De zakelijke kant van de modebranche is daarbij achtergebleven. Platforms als Fashiontrade kunnen een grote rol spelen bij het samenbrengen van partijen die elkaar anders moeilijk vinden: zo kunnen modewinkels, online en fysiek, veel beter producten vinden die van belang zijn voor hun klanten. We halen hiermee frictie uit de mode-industrie."

Aanvulling
Omdat de handel online gebeurt, hoeven producent en winkelier of inkoper ook niet het hele jaar door modebeurzen af of modeshowrooms als het World Fashion Center te bezoeken. "Die zullen niet verdwijnen," zegt Geneser. "We zien onszelf veel meer als een aanvulling. Persoonlijk contact blijft belangrijk, maar misschien één keer per jaar. De rest kan online worden afgehandeld."

Alhoewel de digitale groothandel niet toegankelijk is voor consumenten, gaan die volgens Geneser en Keller wel degelijk de gevolgen merken. "In plaats van twee of vier collecties per jaar kunnen ontwerpers en modeproducenten zo tien, twaalf collecties lanceren.

Voor winkels betekent dit dat er eigenlijk geen collectiewissel meer komt, maar dat het assortiment voortdurend kan worden vernieuwd. De consument heeft daardoor altijd de laatste mode."

Fashiontrade huist nu nog in start-uphub TQ van The Next Web. "Zodat we ook van de expertise van de andere start-ups die hier zitten kunnen gebruiken."

Maar binnen een jaar moet het aantal medewerkers verdubbelen naar 60. "Dan gaan we ook verhuizen," zegt Geneser, waarbij de locatie bij de Bloemenmarkt waarschijnlijk wordt verruild voor het oude V&D-pand aan het Rokin. "Als we zo veel medewerkers hebben, zijn we geen start-up meer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden