Amsterdam schaft toch kortere metrostellen aan

Gemeenteraadsleden uit Amsterdam en omgeving moesten deze week in de regioraad akkoord gaan met een miljoenenorder van het GVB. Een motie om de aanschaf van de korte metrotoestellen uit te stellen, haalde het net niet.

Metro 50Beeld anp

De stemmen staakten bij een motie waarmee D66-raadslid Bart Vink om de aanschaf van circa dertig nieuwe metrostellen op de lange baan wilde schuiven. Hij kreeg steun van SP, PvdA en GroenLinks en kwam één stem tekort om de aanbesteding, waarmee ruim 200 miljoen euro is gemoeid, uit te stellen.

De voorstanders van uitstel twijfelen aan het plan om voertuigen te kopen van zestig meter lang, in aanvulling op het bestaande wagenpark van 116 meter lange voertuigen. Het idee is dat met de halflange uitvoering het GVB flexibeler kan werken door de lengte van de metro's beter aan te passen bij het reizigersaanbod.

Tegenstanders betwisten dat. Ze voorzien dat het GVB vanwege de drukte meestal gaat rijden met gekoppelde stellen die bij elkaar 120 meter lang zijn. Alleen in de weekeinden zou ontkoppeld worden gereden, wat de vraag oproept of dan nog wel sprake is van het kostenvoordeel dat de voorstanders van kortere voertuigen claimen.

Second opinion
Op verzoek van raadsleden gelastte wethouder van Verkeer Pieter Litjens nader onderzoek. De second opinion verscheen begin deze maand maar viel niet in goede aarde. Een deel van de gemeenteraad reageerde kritisch op de diepgang van de rapportage. De onderzoekers steunen het uitgangspunt van kortere metrostellen.

De nieuwe metro's komen op de bestaande trajecten. Ze zijn niet bedoeld voor de Noord/Zuidlijn, die volgens de huidige planning halverwege 2018 in gebruik wordt genomen.

De aanschaf van dertig nieuwe voertuigen moet in ieder geval tot 2030 genoeg zijn om de voorziene groei van het aantal metroreizigers op te vangen. In Rotterdam rijden al langer zowel lange als korte metrostellen. Na de avondspits wordt ontkoppeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden