Amsterdam raakt verstopt door fietsen

Fjodor Molenaar, gemeenteraadslid van Groenlinks op de dam. Fjodor heeft een oplossing bedacht voor de fietsenoverlast. Foto Marc Driessen

AMSTERDAM - Parkeervakken voor auto's moeten 's avonds worden gebruikt voor fietsen, of zelfs worden opgeheven. Alleen zo kan Amsterdam ontsnappen aan een dreigend fietsparkeerinfarct, waarschuwt gemeenteraadslid Fjodor Molenaar van GroenLinks.

Getergd kijkt een vrouw met een blauwe trui en een omafiets naar de chaos van geparkeerde fietsen voor de ingang van fotografiemuseum Foam op de Keizersgracht. Ze loopt twee keer op en neer met de fiets aan de hand, op zoek naar een plekje en zet hem dan uiteindelijk maar mopperend honderd meter verderop op de stoep.

'Als we hier vijf parkeerplekken zouden opheffen, zouden we van het gedoe af zijn,' zegt Molenaar. 'Jaarlijks mag stadsdeel Centrum tweehonderd parkeerplaatsen opheffen. De komende drie jaar zou een deel daarvan moeten worden gebruikt om de problemen met het fietsparkeren op te heffen.'

De nood is hoog, vindt Molenaar, die nu een plan lanceert met zeven voorstellen om het dreigende fietsinfarct tegen te gaan. 'De fiets dreigt ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Fietspaden slibben dicht, de rijen voor stoplichten worden zo lang en breed, dat het andere verkeer er nauwelijks langs kan. Maar het grootste probleem is toch de enorme hoeveelheid lukraak neergezette fietsen.'

De cijfers ondersteunen zijn stelling. Binnen de ring A10 wordt de fiets gebruikt bij veertig procent van alle verplaatsingen. In de binnenstad is dat zelfs zestig procent.

Maar wie gewoon door de stad fietst, ziet het probleem zich voor zich. Tijdens een fietstocht door de stad wijst Molenaar de grootste knelpunten aan.

In de Reguliersdwarsstraat stopt hij bij de acht parkeerplekken achter het Carlton Hotel. ''s Avonds staat deze stoep vol fietsen. Die parkeerplekken moeten we vrijmaken, zodat er fietsen kunnen staan. Overdag kunnen er wel gewoon auto's staan. Gedeeld gebruik, net als laad- en losplekken. Dat moet simpel te regelen zijn: met een bordje erbij en een symbool op de grond.'

Op de Dam, voor de Bijenkorf, wijst hij naar de honderden fietsen die kriskras door elkaar staan en de doorgang belemmeren. 'Met witte lijnen op de grond kun je makkelijk een fietsparkeervak maken. Als je alle fietsen die daarbuiten staan, weghaalt, is het probleem zo opgelost. Bij de Albert Heijn in de Jodenbreestraat werkt dat ook.'

Naast de passieve houding van het stadsdeel, hekelt Molenaar ook de opstelling van het warenhuis. ''De Bijenkorf heeft binnen veertig man beveiliging rondlopen. Kunnen er niet twee buiten staan om te zorgen dat het niet uit de hand loopt met al die fietsen?''
Maar niet alleen de Bijenkorf is schuldig aan de fietsenchaos in de stad. Ook de gemeente en andere bedrijven en instellingen zouden wat meer kunnen doen om het probleem aan te pakken. Op het Leidseplein bijvoorbeeld zijn in korte tijd vier culturele instellingen verbouwd: de Stadsschouwburg en de Melkweg zijn al klaar, binnenkort volgen het DeLaMar-theater en de bioscoop City. In alle bouwplannen was de aanleg van een ondergrondse fietsenkelder voorzien, maar er is er niet één gebouwd. En dat terwijl in het gemeentelijke bouwbesluit staat dat bij verbouwing een inpandige fietsenstalling moet worden aangelegd.

'De gemeente laat bedrijven en instellingen veel te makkelijk onder die eis uit komen,' zegt Molenaar. 'Het gevolg is dat straks dagelijks duizenden fietsen extra op het al propvolle plein staan. En dus gaat de gemeente voor twintig miljoen euro een fietsenkelder bouwen onder het Kleine-Gartmanplantsoen. Van belastinggeld - en dat in deze tijd.'

Maar ook als er wel een fietsenkelder is, zoals bij bioscoop De Munt op de Vijzelgracht, heeft die vaak nauwelijks nut. Bioscoopbezoekers gebruiken de kelder volgens Molenaar niet, omdat er geen ingang binnendoor is. 'Dan maak je die toch? Hoe moeilijk kan het zijn? Nu staan er dagelijks honderden fietsen voor de deur. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als er brand uitbreekt.'

Molenaar wil dat er nu maatregelen worden genomen, en dat de gemeente streng gaat handhaven. 'Als we dat niet doen, gebeuren er ongelukken. Ik weet zeker dat we de fietsers weer in het gareel kunnen krijgen. Tien jaar geleden dacht niemand dat Amsterdamse fietsers ooit met licht op zouden rijden. Nu heeft iedereen van die lampjes aan zijn fiets bungelen. Het kan dus wel.' (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden