Opinie

'Amsterdam moet profiteren van ideeën om slimmer te bewegen op de weg'

De A9 wordt verbreed. Meer asfalt rond Amsterdam is nu waarschijnlijk nog nodig, maar in de toekomst doemen andere oplossingen op, schrijft Hugo Priemus in een opiniestuk in Het Parool.

In december rijdt de eerste zelfrijdende personenauto op de openbare weg in GelderlandBeeld ANP

Een dezer dagen beginnen de werkzaamheden aan de verbreding van de A9. Toch is er twijfel ontstaan over de noodzaak van deze investering. Jaren stagneerde de ontwikkeling van autobezit en autogebruik. En juist in Amsterdam verheugt het auto delen zich in een toenemende populariteit.

Daar staat tegenover dat Amsterdam zich onstuimig ontwikkelt als woon-, werk- en toeristencentrum. Dankzij zijn positie als centrum van creativiteit, zakelijke dienstverlening, research & development, ict, opleidingen en cultuur zijn de vooruitzichten voor Amsterdam uitgesproken gunstig. De stad dreigt echter, net als Barcelona, slachtoffer te worden van het eigen succes. Vooral op hoogtijdagen als de intocht van Sinterklaas, Gay ­Pride, Sail, Koningsdag en het landskampioenschap van Ajax is de stad overvol en moet crowdmanagement worden toegepast om alles in goede banen te leiden. Dit alles gaat gepaard met een toenemende mobiliteitsbehoefte: te voet, per fiets, per openbaar vervoer, maar ook per auto.

Nu de regionale economie weer groeit en de autoverkopen weer in de lift zitten, valt aan een verbreding van hoofdwegen rondom Amsterdam niet te ontkomen. Een goed uitgevoerde maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor zo'n ingreep zal, verwacht ik, een positieve uitkomst hebben. Zo'n MKBA is wel gebaseerd op klassieke aannamen en traditionele maatstaven, zoals het aantal voertuigverliesuren: hoeveel tijd wordt bespaard voor personen- en goederenvervoer als de capaciteit en de doorstroming van de autoweg worden verbeterd?

Kansen
Van de verbreding van de A9 zullen we geen spijt krijgen, maar het is van belang dat de autoriteiten niet alleen mikken op meer asfalt. Allereerst zijn er in en om de stad kansen voor het openbaar vervoer. Voor de stad zal de oplevering van de Noord/Zuidlijn veel verbetering brengen. Een uitbreiding van de Noord/Zuidlijn tot Schiphol en Purmerend zou de bereikbaarheid in de regio verder ten goede komen. P+R-voorzieningen tussen de regionale autowegen en het lokale openbaar vervoer en het fietsverkeer kunnen de binnenstad beter bereikbaar maken. De elektrische fiets biedt tal van mogelijk­heden, evenals de elektrische scooter en de elektrische auto.

Het autosysteem dat we nu kennen, is in bepaalde opzichten inefficiënt. Ongeveer 96 procent van de tijd staat de auto geparkeerd, terwijl zeker negentig procent van de kosten gewoon doorlopen. Systemen als Green­wheels, Uberpop, SnappCar en Park-FlyRent vergroten de inzetbaarheid van auto's en verlichten uiteindelijk de parkeerdruk. De integratie van ict en het transportsysteem biedt ongekende perspectieven die - soms al op korte termijn - een ander licht werpen op ­traditionele analyses van de kosten en baten. Ook rond de personenauto zijn spectaculaire ontwikkelingen gaande: niet alleen de elektrische auto, maar ook de zelfrijdende auto komt eraan. Tal van ict-voorzieningen worden ontwikkeld die digitale communicatie tussen auto's en andere weggebruikers mogelijk maken, alsmede communicatie tussen auto's en infrastructuur.

Smart mobility
Het internet of things is hierbij van strategisch belang. In dit verband worden concrete ervaringen opgedaan met platooning (in konvooi rijden) van personen­auto's en vrachtwagens. Dankzij ict kunnen de afstanden tussen rijdende auto's aanzienlijk worden gereduceerd. Dit heeft grote gevolgen voor de capaciteit van bestaande auto­wegen.

De regio Eindhoven wil zich met de TU Eindhoven en de TU Delft profileren op het thema smart mobility: het doorvoeren van digitale innovaties in het autosysteem, waardoor auto­rijden duurzamer en veiliger wordt en de capaciteit van wegen zodanig wordt vergroot, dat uitbreidingen van het wegennet die nu nog op de beleidsagenda staan, voor een deel overbodig worden.

Vanuit strategische optiek is het zeer wenselijk dat ook de metropoolregio Amsterdam zich profileert als smart city met smart mobility, waarin nieuwe digitale mogelijkheden worden verkend en beproefd. Samenwerking met de regio Eindhoven, TNO en technische universiteiten is hierbij niet verboden.

Hugo PriemusBeeld Ed Oudenaarden
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden