Amsterdam Marketing-directeur: 'Ryanair en overlast nooit gekoppeld'

Volgens Frans van der Avert, de directeur van Amsterdam Marketing, heeft hij nooit gesteld dat Ryanair-passagiers de meest overlastgevende zijn.

Grote drukte op het Damrak tijdens het Paasweekend Beeld anp

Zondag publiceerde de Ierse krant The Irish Journal een reactie van Ryanair-topman Kenny Jacobs op een toespraak van Van der Avert op het World Tourism Forum in Luzern. Daar had de directeur van Amsterdam Marketing verteld over de maatregelen die Amsterdam treft om de toeristenstroom in de stad in goede banen te leiden.

Volgens Jacobs vertoonde Van der Avert in deze presentatie 'een gebrek aan respect' voor de Ryanair-passagiers, door te stellen dat deze passagiers het luidst zijn. In plaats daarvan, zei Van der Avert volgens Jacobs alleen nog kwaliteitstoeristen te willen trekken.

Nuancering
Volgens Van der Avert moet die uitspraak genuanceerd worden. "De koppeling tussen Ryanair en overlast bezorgende bezoekers is door mij in dit verhaal nooit gemaakt," zegt Van der Avert. "Vele historische Europese binnensteden, de Barcelona's, Pragen en Dubvorniks, staan onder druk door het toenemende aantal bezoekers, dat vraagt om maatregelen om de balans tussen wonen, werken en bezoeken in stand te houden. Daar heb ik over verteld in Luzern."

Een van die maatregelen is het spreiden van toeristen, een andere is het inzetten op zogenaamde kwaliteitstoeristen. Dat laatste griefde Ryanair-topman Jacobs: hij vond dat het gebruik van het woord 'kwaliteitstoerist' andere toeristen, die meer naar Amsterdam komen om te feesten dan om de Nachtwacht te bezoeken, weinig respect toonde voor deze laatste groep.

Ten onrechte, volgens Van der Avert, die aan de telefoon stelt dat hij met kwaliteitstoeristen slechts die toeristen bedoelt 'die geen overlast veroorzaken.'

Volgens Jacobs doet Amsterdam Marketing zijn werk niet goed, als het er niet in slaagt om een ander toeristensegment aan te boren. Ook dat ligt volgens Van der Avert anders: "We voeren geen actieve marketing meer voor de stad, maar willen wel dat de nadruk komt te liggen op op de mooie en bijzondere dingen die kwaliteitstoeristen hier kunnen zien en kopen. Design, kunst, architectuur."

Lees ook: Lieve toerist, wil je spreiden?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden