Amsterdam mag deelfietsen helemaal niet verwijderen

Naar nu blijkt kán de stad helemaal geen commerciële fietsen verwijderen uit de openbare ruimte.

Nu blijkt dat de stad helemaal geen commerciële fietsen kan verwijderen uit de openbare ruimteBeeld anp

Er zou onmiddellijk en rigoureus worden opgetreden: de 'deelfietsen' zouden terstond verdwijnen uit de toch al propvolle fietsenrekken. Maar nu blijkt dat de fietsen van bedrijven als Donkey Republic helemaal niet afgevoerd mógen worden: juridisch ontbreekt iedere grond.

De bruggen staan er op sommige plekken vol mee, de rekken puilen ervan uit. In het centrum, maar hoe langer hoe meer ook in de ­omliggende wijken, duiken ze op: deelfietsen. Of beter: huurfietsen die te gebruiken en af te rekenen zijn door een paar klikken op de mobiele telefoon.

Een serieus probleem, want vrije plekken in rekken zijn schaars en de stad investeert goed geld in ­uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken.

Als een deel van die dure plaatsen vervolgens wordt ingenomen door commer­ciële bedrijven, moet daar tegen worden opgetreden, stelde onder anderen stadsdeelbestuurder Fenna Ulichki van West vorige maand in Het Parool.

Geen commerciële fietsen
Maar naar nu blijkt kán de stad helemaal geen commerciële fietsen verwijderen uit de openbare ruimte.

Dat staat tenminste in de antwoorden op raadsvragen in stadsdeel Zuid. Er is géén sprake van een winkeluitstalling, er is géén sprake van personenvervoer, er is voor handhavers nauwelijks onderscheid te maken tussen deelfietsen en gewone fietsen. Duidelijk, toch?

In West geven ze niet op. Want er is wel degelijk een probleem, aldus een woordvoerder van het stadsdeel. "We zijn in overleg met de gemeente, maar alle juridische beperkingen ten spijt zijn we voornemens toch te gaan handhaven."

Genuanceerder
Zuid denkt daar 'genuanceerder' over, zegt bestuurder Paul Slettenhaar. "We kunnen de wet niet zomaar naast ons neerleggen. En ik weet ook niet of er wel een probleem ís. Maar als blijkt dat de ­rekken in bijvoorbeeld De Pijp vol staan met zulke fietsen, dan zou dat reden zijn om op te treden."

De gemeenteraad heeft onlangs een D66-motie aangenomen om dergelijke commerciële activiteiten tegen te gaan, maar het is nog onduidelijk hoe die zijn beslag gaat ­krijgen.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden