opinie

'Amsterdam loopt miljoenen voor sluis mis door gebrek aan visie'

De gemeente loopt miljoenen euro's Europese subsidie voor een nieuwe zeesluis bij IJmuiden mis. Dat is niet vreemd, omdat een goed doortimmerd plan voor de haven ontbreekt, schrijft Karel Mewe in een opinie-artikel.

Westelijk Havengebied. Ook met een nieuwe zeesluis kunnen lossen, laden en vertrekken niet in het gewenste hoge tempo worden gerealiseerd. Beeld Floris Lok
Westelijk Havengebied. Ook met een nieuwe zeesluis kunnen lossen, laden en vertrekken niet in het gewenste hoge tempo worden gerealiseerd.Beeld Floris Lok

De gemeente Amsterdam en het enige jaren geleden verzelfstandigde Havenbedrijf (100 procent eigendom van de gemeente) hebben het in belangrijke mate aan zichzelf te wijten dat de EU vele miljoenen euro's minder subsidie geeft voor de nu wel zeer dringend noodzakelijke verbetering van de maritieme toegang van Amsterdam.

Gemeente en Havenbedrijf hebben blijkbaar bij zowel het rijk, de provincie Noord-Holland als bij de EU onvoldoende kunnen uitleggen waarom door het bouwen van de nieuwe zeesluis in IJmuiden de zeetoegang en daarmee de concurrentiemogelijkheden van Amsterdam weer van deze tijd zullen zijn.

Wachttijden
In feite kan dit verhaal ook niet worden uitgelegd, omdat een handelsvaartkundige kan inzien dat het totaal niet klopt. Zie onder meer de foto en het artikel van 1 juli over het bezoek van het cruiseschip Splendida (lengte 333 meter, breedte 38 meter) aan de Amsterdamse Passenger Terminal. Uit foto en tekst blijkt overduidelijk dat ook het Noordzeekanaal en het IJ inmiddels veel te smal en ondiep zijn voor de steeds verder gaande schaalvergroting van handelsvaartschepen.

Rederijen willen in geen enkele haven vertragingen of wachttijden oplopen. Die stiptheid eisen alle rederijen sinds de jaren zestig van de vorige eeuw ook van Amsterdam. Sinds die tijd kan Amsterdam daar echter steeds minder aan voldoen, met als gevolg dat vele binnenlandse en buitenlandse rederijen met hun vaste intercontinentale en continentale scheepvaartverbindingen zijn vertrokken. De hierdoor veroorzaakte totale economische schade moet in de honderden miljoenen euro's lopen.

Personeelsbezuinigingen
Zie onder meer het vertrek van Nederlandse rederijen waaronder Nedlloyd in de jaren zeventig, de sluiting omstreeks 1997 van de Container Terminal Amsterdam in de Westhaven, gevolgd door de totale mislukking van de splinternieuwe containerterminal in de Amerikahaven en thans het uitwijken van een aantal cruiseschepen naar andere havens bij harde wind (geen storm!) uit een ongunstige richting. Conclusie: nieuwe cruise- en containerschepen, tankers en bulkcarriers zijn niet alleen te groot voor de huidige sluis, maar kunnen elkaar ook niet meer passeren op het Noordzeekanaal en IJ omdat die te smal zijn en te ondiep om vlot en veilig te varen.

Er is nog steeds geen enkel integraal plan bij Amsterdam, rijk en provincie Noord-Holland om de maritieme toegang stap voor stap te verbeteren vanaf de IJ-geul op twintig mijl uit de kust tot de Oranjesluizen in Amsterdam. Gemeente en Havenbedrijf hebben sinds 1988 alle daarvoor mede benodigde strategische en actuele handelsvaartkundige kennis en langdurige internationale ervaring stap voor stap overboord gezet bij de diverse reorganisaties en compleet op hol geslagen personeelsbezuinigingen.

Concurrenten
De gevolgen zijn desastreus voor onder andere de economie en werkgelegenheid in de regio Amsterdam en uiteindelijk heel Nederland.
Het intercontinentale en continentale goederenvervoer met containerschepen is een van de meest succesvolle en werkelijk wereldwijd toegepaste maritieme ontwikkelingen van de vorige en deze eeuw. Amsterdam neemt daaraan niet meer deel sinds 1997 en staat op dit punt volledig stil.

Ook de cruisevaart op Amsterdam wordt nu bedreigd. Bestuur, politiek en Havenbedrijf van Amsterdam hebben zich nog steeds opgesloten in hun eigen wereld en gaan nog steeds door met onder andere het strikt willen laten aankomen en vertrekken van zeeschepen volgens timeslots die niet door de klant zelf zijn gekozen, maar door het Havenbedrijf.

Gevolg: de haven van Amsterdam functioneert voor te veel klanten vele malen te traag. Klanten wil geen wachttijden en gaan weg. De concurrenten van Amsterdam in België, Duitsland en Engeland liggen als het ware om de hoek en nemen het haven- en handelsvaartwerk uit Amsterdam over.

Antwerpen
Eén nieuwe zeesluis is absoluut onvoldoende, omdat daarmee de door alle rederijen en ladingeigenaren vereiste dag en nacht strikte tijdschema's en hoge tempo's van snel aankomen, lossen, laden en vertrekken zeker niet kunnen worden gerealiseerd. Antwerpen daarentegen heeft nu al drie grote nieuwe zeesluizen en een vierde zeesluis is in aanbouw sinds 2012.

De zeer succesvolle zeesluizen bij Antwerpen liggen op slechts circa 150 km afstand van Amsterdam. Waarom is daar nog geen delegatie van Amsterdamse bestuurders, politici en Havenbedrijf gaan kijken om zich grondig te laten informeren?

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Karel Mewe. Beeld -
Karel Mewe.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden