Amsterdam lokt Londenaren met 'lage huurprijzen'

Terwijl Amsterdammers amper nog betaalbare woningen kunnen vinden, adverteert de gemeente in Londen met de 'lage' huurprijzen in de stad om werknemers te lokken van bedrijven die willen verhuizen vanwege de Brexit.

Een oplettende Londense twitteraar postte een foto van de poster die door het Amsterdamse citymarketingbureau Amsterdam Martketing in de Britse hoofdstad is opgehangen. 'When you realise it's monthly rent, not weekly' staat er. Oftewel: jouw wekelijkse huur in Londen is hier je maandelijkse huur.

Veel mensen reageren boos en noemen de campagne cynisch. De SP heeft schriftelijke vragen over de kwestie gesteld. De partij roept het stadsbestuur op de campagne onmiddelijk te staken.

SP-raadslid Tiers Bakker: "Wie bedenkt nou zoiets. Terwijl mensen die hier hun wortels hebben de stad uit worden gedreven door de hoge huizenprijzen, wordt er reclame gemaakt om mensen te lokken met dikke portemonnees die hier geen enkele binding hebben. Daar gaan de huizenprijzen omhoog."

Slechte grap
Bakker hoopt stiekem dat de reclamecampagne een slechte grap is: "Amsterdam Marketing roept al een tijdje dat er alleen nog geïnvesteerd wordt in spreiden van de drukte naar gebieden buiten het centrum. Dan snap ik werkelijk niet hoe je bij zo'n posteractie komt, juist in een stad die almaar drukker en duurder wordt."

"De enige die hier profijt van hebben zijn vastgoedeigenaren die nóg meer geld kunnen vangen voor hun huizen. Maar juist de groep die het nu het moeilijkst heeft op de woningmarkt, mensen met een laag of gemiddeld inkomen, wordt verder weggeconcurreerd. Daar pas ik voor en daar mag de gemeente op geen enkele manier aan meewerken."

Peter Paul Ekker, woordvoerder van de gemeente, laat weten dat het absoluut niet om een grap gaat. De poster is onderdeel van de campagne die Amsterdam voert om bedrijven te lokken die uit Londen vertrekken vanwege de Brexit. De gemeente kan de irritatie van Amsterdammers wel begrijpen. Daarom wordt in januari met Amsterdam Marketing gekeken welke toon in de toekomst moet worden gebruikt in de campagne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden