Amsterdam krijgt voorlopig geen Hyperloop One

Hyperloop One, een van de organisaties die een supersnelle 'vacuümtrein' willen ontwikkelen, legt voorlopig geen lijn aan in Nederland. Het bedrijf richt zich eerst op andere landen.

Een hyperloop is een gesloten buis, waar een capsule met passagiers of vracht doorheen schiet. Beeld afp

Hyperloop One begon met 2600 kandidaat-trajecten. Dat werd een paar maanden geleden teruggebracht tot 35 kanshebbers. Op die lijst stond Nederland nog wel.

De ronde zou Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad met elkaar verbinden. De route is 428 kilometer lang, een afstand die volgens Hyperloop One kan worden afgelegd in iets meer dan veertig minuten. Het langste onderdeel, de 111 kilometer van Rotterdam naar Eindhoven, zou in tien minuten te doen zijn. Minister Schultz (Infrastructuur) deed een goed woordje voor Nederland.

1000 kilometer per uur
Hyperloop One gaat voorlopig verder met tien mogelijke routes in vijf landen. Twee daarvan zijn in Europa: Glasgow-Liverpool en Edinburgh-Londen. Ook de Verenigde Staten, Canada, Mexico en India zijn nog in de race.

Een hyperloop is een gesloten buis, waar een capsule met passagiers of vracht doorheen schiet. Door lage luchtweerstand zou de capsule snelheden van meer dan 1000 kilometer per uur moeten kunnen bereiken. Het is een idee van Elon Musk, de man achter autobouwer Tesla, betalingsdienst PayPal en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

Lees ook: Hyperloop is meer dan een speeltje van futuristische visionairs

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden