Amsterdam kan weer genieten van vrij uitzicht op Rijks

Binnen een half uur waren de letters maandagochtend op twee vrachtwagens getakeld Beeld Eva Plevier

Na weken discussiëren was het maandagochtend zover: de I amsterdamletters - volgens GroenLinks het symbool van individualisme en ­massatoerisme - zijn van het ­Museumplein verwijderd.

Hoewel juist het marketingaspect het stadsbestuur een doorn in het oog was, wist Amsterdam Marketing zelfs van het weghalen van de letters nog een marketingstunt te maken.

Cameraploegen, schrijvende pers, radiomakers en fotografen uit binnen- én buitenland legden vast hoe de letters een voor een op twee vrachtwagens werden getakeld. Op internet was het 'spektakel' live te volgen. Amsterdammers waren er nauwelijks - op een toevallige passant na.

Instagram
Zo lang als erover is gepraat, zo snel was de klus geklaard. Binnen een half uur waren de letters op twee vrachtwagens getakeld en kon Amsterdam vanaf het Museumplein weer genieten van een vrij uitzicht op het Rijksmuseum - als je de tijdelijke ijsbaan wegdenkt tenminste.

De gemeente had speciaal een team met gastheren- en vrouwen aangesteld om eventuele teleurgestelde toeristen op te vangen. In elk geval het eerste uur stonden ze er werkeloos bij. Daarna verscheen toch het eerste plukje bezoekers met rolkoffers.

Mary Tsao uit Maleisië en haar vrienden Bonnie Liu en Edgar Ho uit Taiwan waren speciaal vroeg opgestaan om voor vertrek naar Schiphol een selfie te maken bij de beroemde letters. "We hadden op internet gezien dat dit een grote toeristische trekpleister is. Op Instagram heb ik heel veel foto's ­gezien van mensen op de letters. Dat wilde ik ook wel," zegt Tsao.

Ze kijkt beteuterd. "Om eerlijk te zijn, vraag ik me af waarom dit nodig is. Ik hoorde dat het met individualisme te maken heeft, maar die link begrijp ik niet echt."

De letters - 2 meter hoog en bij elkaar 23,5 meter breed - stonden sinds 2004 op het Museumplein. Bij gebrek aan een echte landmark zoals de Eiffeltoren in Parijs of de Big Ben in Londen moest er een kreet komen om de stad op de kaart te zetten.

Reclamebureau KesselsKramer ontwierp de slogan I amsterdam en won daarmee een wedstrijd die was uitgeschreven door de gemeente.

Westerpark
In oktober besloot het gemeentebestuur op initiatief van GroenLinks dat de letters moesten verdwijnen, omdat ze symbool zouden staan voor massatoerisme en individualisme.

Het was niet voor het eerst dat de letters ter discussie werden gesteld. Al in 2015 werd er een uitvaart georganiseerd. De stad had de marketing niet meer nodig, vonden activisten die bloemen legden en kaarsjes brandden bij de drie meter hoge letters op het Museumplein.

Goed nieuws voor de echte fans: de letters gaan niet naar de schroothoop maar zijn nog te zien andere plekken in de stad. Op Schiphol en bij de Sloterplas (als freerunning-parcours) staan ze al een tijd, de set van het Museumplein gaat op tournee langs evenementen, festivals en vieringen.

Nu worden ze bij The Student Hotel in de Jan van Galenstraat gezet, daarna verhuizen ze naar het Westerpark.

Lees ook: Citymarketing: wat moet er komen na I amsterdam? en I amsterdam (2004-2018): Een schaamteloos gekopieerd succes

Video: zo werden de letters weggehaald van het Museumplein:

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden