Column

Amsterdam is een fietsstad en dat moet het college erkennen

Teun van de KeukenBeeld Floris Lok

Amsterdam is een fietsstad. Het nieuwe college zou dit moeten erkennen. Uiteraard zou het met GroenLinks erbij makkelijker zijn de prominente rol van het rijwiel in de stad te erkennen, maar ook D66, VVD en SP zouden dit moeten doen. Als deze drie partijen - die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben - over genoeg zaken overeenstemming kunnen bereiken om deze stad te besturen, moeten ze elkaar ook in het fietsbeleid kunnen vinden. En dan bedoel ik vóór de fiets, niet tegen. Nu nog is het op dit gebied droevig gesteld.

Probeer in de binnenstad je fiets eens ergens neer te zetten. Schier onmogelijk. Vastmaken aan lantaarnpalen, vuilnisbakken of bankjes - het zogeheten straatmeubilair - mag niet meer. Voor je het weet, wordt je ijzeren ros door mannen van een gemeentelijke dienst losgeknipt, achter op een vrachtwagen gesmeten en naar een ver oord verbannen.

Fietsen moeten immers geplaatst worden op de speciaal daarvoor gecreëerde plekken: op de grond geschilderde vakken. Die bieden wel duidelijkheid,maar geen enkele bescherming. Leerde ik vroeger al van mijn vader én van de fietsenmaker dat je je fiets altijd aan iets moet vastmaken, in deze vakken is daar geen mogelijkheid toe. Er zijn meestal geen en soms maar een paar rekken.

En dan de veiligheid. Met pijn in mijn maag lees ik keer op keer de verhalen over fietsers die zijn geschept door vrachtwagens. Uiteraard moet je altijd opletten en buiten de dode hoek blijven, maar dan nog zijn er plekken in de stad - de black spots - waar het aan de lopende band mis of bijna mis gaat. Kennelijk lukt het niet deze plekken veilig te maken.

Fietsers in Amsterdam zijn malloten. Dat weet ik ook wel. Ze trekken zich nergens iets van aan, spurten door rood, rijden op de stoep en tegen het verkeer in en fietsen in dikke rijen naast elkaar waar het niet kan. Fietsverlichting lijkt alweer een tijd uit de mode. Allemaal bloedirritant en gevaarlijk.

Ik herinner mij van niet zo heel lang geleden een politieoffensief tegen dit roekeloze gedrag. Wie door rood reed of onverlicht door de stad toerde, werd subiet op de bon geslingerd. Het geklaag was niet van de lucht, maar het hielp wel. Binnen de kortste keren had iedereen een lampje. De stad werd er een stuk veiliger door.

De irritaties over fietsers zijn begrijpelijk en terecht. Maar toch is het fantastisch dat zoveel mensen in deze stad fietsen. Stel je eens voor hoeveel smeriger het zou zijn als iedereen in Amsterdam in de auto zou stappen of op de scooter - dat deze wordt aangepakt is alvast heel goed nieuws - en hoeveel drukker. En hoeveel dikker de Amsterdammers zouden zijn.

Daarom zou al het verkeersbeleid één uitgangspunt moeten hebben: Amsterdam is een fietsstad.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden