Plus PS

Amsterdam in dag én nacht: Zo zag je de stad nog niet eerder

Lars van den Brink (39) fotografeert de stad zoals je die nog nooit hebt gezien. Hij klimt het dak op, maakt urenlang foto's en combineert die tot zoekplaatjes. De realiteit, maar dan anders: hier nacht, daar dag.

Het IJ, vanaf het Mövenpick Hotel Beeld Lars van den Brink

Als tijd er voor een fotograaf niet meer toe doet, als het op een foto tegelijk dag én nacht is, middag én avond, zie je in één beeld hoe diezelfde tijd verschuift. Terwijl links toeristen overduidelijk midden op de dag poseren in de tuin van het Rijksmuseum, is rechts de avond ingetreden en fietsen Amsterdammers door de passage op weg naar huis of de stad. Links schijnt de zon, rechts worden voorbijgangers belicht door straatlantaarns. Links daglicht, rechts kunstlicht.

Het resultaat is Amsterdam zoals je het kent, maar nog nooit hebt gezien. Dat is de bedoeling, zegt fotograaf Lars van den Brink. Het is surrealistisch. Documentair ook. "Door de suggestie van tijd los te laten, ontstaat iets wat echt is. Het is de realiteit, maar anders dus. Het is vloeibare tijd en tegelijk bevroren tijd."

Van den Brink is onderweg naar een afspraak. Hij moet een portret schieten en kijkt ernaar uit. Na uren op daken van hoge gebouwen te hebben gezeten, scannend, turend, is het fijn om weer eens oog in oog met iemand te staan. Om iemand aan te kunnen kijken, interactie te hebben.

Amsterdam CS, vanaf het Victoria Hotel Beeld Lars van den Brink

Het is volslagen anders dan zijn project Frozen time. "Mensen vergelijken de foto's soms met de plaatjes van zoekboekenserie Waar is Wally? Je kunt echt zoeken naar wat er allemaal te zien is. Of met de strips over Sjef van Oekel, waarin ook veel plaatjes staan van de stad waarin van alles gebeurt."

Momentjes
Voor de meeste foto's ging hij ergens in het begin van de middag het dak op. Van het Rijksmuseum dus, maar bijvoorbeeld ook van het Mövenpick Hotel aan het IJ.
"Daar zat ik dan zeven, acht uur achter elkaar. Kijken wat er gebeurde op de grond en het water. Overal maakte ik foto's van en al die beelden gebruikte ik om één grote foto op te bouwen."

Hij moet het allemaal zelf doen, kan niet de camera installeren en bijvoorbeeld automatisch elke minuut een foto nemen. "Er gebeuren dingen op straat. Iemand van de stadsreiniging loopt met een vuilniszak, in de verte komt een rijtje Segways langs. Veel mensen zijn alleen, ondanks de drukte waarin ze zich bevinden. Ik hou van eenzaamheid; mensen zijn specifieker als ze alleen zijn. In groepen gaat er iets verloren."

Museumplein, vanaf het Rijksmuseum Beeld Lars van den Brink

"Uiteindelijk vul ik dan langzaam een foto met al die beelden. Op de automatische piloot kun je deze plaatjes echt niet maken, het zijn allemaal momentjes die ik nodig heb om te zorgen dat er op het uiteindelijk geconstrueerde beeld ook daadwerkelijk iets te zien is. Zo wil ik mijn ontroering over ons mensen zichtbaar te maken. Mijn liefde voor grote steden waar je tussen alle mensen anoniem kunt zijn."

Dansje op het dak
Dat beeld is verbazingwekkend kleurrijk, een stad die van de dag de nacht inschuift. Of zoals bij zijn foto van het IJ, van de nacht de dag in. "Ik zat 's morgens heel vroeg al op het dak te wachten. Precies op het goede moment, anderhalf uur eerder dan verwacht, kwam dat cruiseschip het IJ opvaren. Alles was goed, het werd al lichter, maar de verlichting op het dek was nog aan. Toen ik die foto maakte, heb ik wel even een dansje gemaakt op het dak."

De nacht spreekt Van den Brink aan. De romantiek van de stad wordt zichtbaar als het daglicht verdwijnt; plekken veranderen van karakter. Neem de foto van het Singel. Op de voorgrond is het nog dag, maar de stad die erachter ligt is donker. "De Westertoren staat daar zo prachtig. Het is donker, maar de toren is uitgelicht. Daardoor wordt ie juist zichtbaarder dan met daglicht."

De foto's zijn intensief bewerkt door ­beeldbewerker Martin van Zwol. Het werk van Lars van den Brink is te zien ­tijdens de KunstRAI van 31 mei tot en met 3 juni bij de stand van Sophia Maree Galerie.

Het Singel, vanaf evenementenlocatie Level Eleven Beeld Lars van den Brink
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden