Plus

Amsterdam-IJmuiden met de boot een stap dichterbij

Een nieuwe bootverbinding tussen Amsterdam en IJmuiden lijkt een stuk dichterbij te zijn gekomen. Binnen enkele maanden zal worden proefgevaren op het Noordzeekanaal.

De haven van IJmuiden Beeld anp

Zou de draagvleugelboot die in 2013 verdween van het water tussen Amsterdam en IJmuiden eindelijk een opvolger krijgen? De voortekenen zijn gunstig, zegt Ton van der Scheer van de Ondernemersvereniging IJmond.

"Er zitten goede en deskundige bedrijven achter dit initiatief, nautische bedrijven die weten waar ze mee ­bezig zijn."

Volgens Adriaan Jumelet van de IJmuidense Rondvaart Maatschappij, met sleepbootbedrijf Iskes Towage & Salvage initiatiefnemer van het plan, is de kans groot dat eind 2019 de lijndienst in bedrijf wordt genomen.

"We moeten aan steeds strengere emissieregels voldoen, de schepen moeten uitstootvrij varen. Maar de techniek is er, de fabrikanten kunnen elektrische schepen leveren."

Het is de bedoeling dat meerdere boten tussen zeven uur 's ochtends en negen uur 's avonds heen en weer varen. Dit moet gaan met een snelheid van tegen de veertig kilometer per uur: Amsterdam-IJmuiden zou dan in een half uur­tje moeten kunnen, verwachten de initiatief­nemers. Eventueel kan de boot stoppen op haltes in Beverwijk en Zaandam.

Volgens Jumelet is het niet de bedoeling dat ­alleen toeristen en dagjesmensen van de dienst gebruik zullen maken, maar dat de dienst ook wordt gebruikt door forenzen, studenten en scholieren.

"Hoeveel een kaartje gaat kosten, weten we nog niet, maar de prijzen moeten kunnen concurreren met die van een ticket voor de bus."

Aan boord komt zeker ook ruimte voor fietsen, zegt Jumelet. "Misschien niet één op één, maar voor mensen die in Amsterdam verder moeten naar hun werk, is het belangrijk dat ze hun fiets kunnen meenemen. We willen flexibel zijn: als tijdens de spits veel forenzen aan boord zijn, kunnen we ervoor kiezen niet te stoppen op ­tussengelegen punten."

Biobrandstof
Volgens Van der Scheer van de Ondernemersvereniging zou met het in ere herstellen van een bootverbinding een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. Dat de provincie vijf jaar geleden de stekker uit de Fast Flying Ferry trok, doet nog steeds pijn in de IJmond.

"We hopen dat de overheid meedoet: deze ondernemers kunnen het niet alleen, want er moeten op- en afstapplekken worden gemaakt. En er moet een mogelijkheid komen om de elektrische schepen op te laden."

Nu moet er echt iets gebeuren, zegt Van der Scheer. "Als elektrisch varen nog even niet tot de mogelijkheden behoort, zou de overheid tijdelijk moeten kunnen toestaan dat eerst een periode wordt gevaren op biobrandstof. Die verbinding moet er gewoon snel komen."

Beeld Jet de Nies / Het Parool

Fast Flying Ferry

Eind 2013 voer de Fast Flying Ferry van Connexxion voor het laatst tussen Amsterdam en Velsen. De draagvleugelboot moest na verschillende ongelukken langzamer varen en was daardoor veertig minuten onderweg. Toen het veer om die reden niet meer elk uur op en neer ging, nam het aantal passagiers drastisch af. De ­provincie Noord-Holland zag er vervolgens van af om extra geld te steken in een dergelijke ov-verbinding en de Fast Flying Ferry ging ter ziele.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden