Interview

'Amsterdam heeft één van de beste technoscenes ter wereld'

Dit weekend is in recreatiegebied Spaarnwoude de 13e editie van Awakenings Festival. Het Parool sprak met Benny Rodrigues, wiens alterego ROD morgen debuteert op het festival.

Beeld Benny Rodrigues

Je staat voor het eerst op Awakenings Festival als ROD. Hoe voelt dat?
'Geweldig. Ik heb weleens eerder op Awakenings Festival gestaan als Benny Rodrigues, maar om er nu ook als ROD te mogen draaien, is een bekroning op mijn werk.

Wie is ROD?
'Dat is mijn puristische technoalterego. In 1996 begon ik als Benny Rodrigues met het draaien van house en techno in de breedste zin van het woord, maar door de jaren heen kwamen daar allerlei stijlen bij. Latin house, deephouse, techno. Van alles. Mensen wisten niet zo goed meer wat ze van me konden verwachten. Om het gescheiden te houden draai ik sinds 2011 techno onder de naam ROD.'

Je zegt dat Awakenings Festival voelt als een bekroning op je werk. Geldt dat festival als het hoogst haalbare in de technowereld?
'Ja, voor mij wel. Als je daar draait, betekent het dat je echt iets hebt neergezet als dj. Het geeft je status aan.'
'Ik leerde Awakenings kennen toen ik in 1999 in een platenzaak werkte in Rotterdam. Rocco, de eigenaar van Awakenings, kwam zelf altijd kaarten brengen voor de voorverkoop. Dat ging toen nog zo. Als we wisten dat Rocco kwam, wilden mijn collega's en ik eigenlijk nooit werken, want dan was je een paar uur lang alleen maar kaarten aan het verkopen in plaats van platen. Er stonden meteen enorme rijen voor de winkel. Dat maakte wel indruk op me.'

Bereid je je set anders voor omdat het Awakenings is?
'Eigenlijk bereid ik nooit sets voor. Ik zorg er iedere week voor dat mijn muziek tot in de puntjes is verzorgd. Nieuwe platen checken, oude platen herontdekken, uitproberen, dat soort dingen. Maar echt voorbereiden, nee. Dan is de seks er voor mij wel een beetje vanaf.'
'Natuurlijk ligt er wel meer druk op omdat het Awakenings is. Je wil toch bewijzen dat je er niet zomaar staat. Maar ik probeer er gewoon van te genieten.'

Is het publiek op Awakenings kritisch?
'Het publiek is wat muziek betreft een stuk minder kritisch dan pakweg tien jaar geleden. Toen stonden op feesten vooral de echte techno-puristen, bijna allemaal mannen in een zwart t-shirt en een spijkerbroek. Iedere plaat werd achteraf uitgebreid besproken op fora. Nu is techno mainstream geworden, veel sexyer.'
'De andere kant van de medaille is wel dat er daardoor met dagjesmensen zijn. In de periode tussen 2004 en 2007, toen minimal populair werd en het elektronische landschap veranderde, had ik daar wel moeite mee. Ik dacht: wat gebeurt hier allemaal? Nu, sinds de afgelopen twee à drie jaar, weet ik: dit is het nieuwe landschap. Dat kan je beter omarmen dan blijven zeuren over hoe het vroeger was. Dan word je een zure, oude man. Dat wil ik niet. De huidige technoliefhebber is jong en heeft een eigen referentiekader, een eigen beleving van de muziek. Dat moet je respecteren.'

In Amsterdam zijn in de zomer ieder weekend wel een paar festivals. Hoelang kan dat nog door blijven gaan?
'Ik verwonder me daar ook al jaren over. Maar blijkbaar is er voedingsbodem voor, want het werkt. Ik draai dit jaar op meer dan veertig festivals, echt bizar. De meeste internationale dj's halen er misschien net aan tien.'
'Natuurlijk is het voor mij gunstig, maar ik vind het ook wel jammer dat er in de zomer daardoor minder clubboekingen zijn. Er zijn bijna geen clubavonden meer door al die festivals, terwijl de hele house- en technowereld is gebaat bij een goede clubscene.'

Waarom?
'Een festival is een weergave van wat er in clubs gebeurt. In een clubset probeer je nieuwe dingen uit, die je dan weer gebruikt op festivals. In clubs wordt ook gekeken wat werkt qua promotors en dj's. Dekmantel (een Amsterdamse promotor, red.) is daar een mooi voorbeeld van. Die hebben vijf jaar lang clubfeesten gegeven. Daar hebben ze gekeken welke dj's aanslaan. Die draaien nu op het festival.'

Als de clubscene zo belangrijk is, is het sluiten van club Trouw dan niet een enorm gemis?
'Ik denk dat dat wel meevalt. Amsterdam heeft zo'n gezonde scene dat er zeker weer iets nieuws komt. Natuurlijk is het jammer dat Trouw verdwijnt, het is een icoon geworden. Maar een club kan nu eenmaal niet jarenlang goed lopen. Juist het feit dat het iets tijdelijks is, maakt Trouw steengoed. Ze houden de hype vast, en daarna is het gewoon klaar.'

Je bent een geboren en getogen Rotterdammer, maar draait vaak in Amsterdam. Hoe vind jij de hoofdstedelijk technoscene?
'Ik vind het eigenlijk een van de beste ter wereld. Natuurlijk heb je Londen en Berlijn waar ze leuke dingen doen. Maar in Amsterdam is het veel toegankelijker. Bezoekers zijn jong en fris en staan overal voor open. Jong, oud, alternatief, hip: alles loopt er rond. Dat is prachtig. Het lijkt wel alsof iedereen tussen de 18 en 23 techno heeft ontdekt. Voorheen moest ik als Benny Rodrigues op studentenfeesten vooral zo commercieel mogelijk draaien, daar had ik weleens moeite mee. Nu zijn studentenfeesten bijna verkapte technofeesten. Snoeiharde techno wordt gewoon geaccepteerd.'

Hoe is dat in Rotterdam?
'Daar hebben we moeilijke jaren gehad. Van 2004 tot 2011, toen de clubscene in Amsterdam allang weer een comeback had gemaakt, heeft Rotterdam echt in een dip gezeten. Er was bijna niets te doen op technogebied. Dat genre was weggevaagd door urban. Nu komt het langzaamaan weer een beetje terug door dankzij clubs en organisaties als Perron, Toffler en Give Soul.'
'Of ik verschil merk tussen Rotterdam en Amsterdam? Ik weet het niet. Ik hou me eigenlijk altijd verre van de strijd tussen die twee steden. Ze hebben beide hun charmes.'


Awakenings Festival is 28 en 29 juni in recreatiegebied Spaarnwoude. Lees aanstaande zondag (29/6) het verslag op Parool.nl.

Beeld Benny Rodrigues
Beeld Benny Rodrigues
Beeld Benny Rodrigues
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden