Plus

Amsterdam en zijn iconen door de ogen van Nico Koster

Van Nico Koster, van 1963 tot 1988 fotograaf van De Telegraaf, is het fotoboek Amsterdam verschenen. 'Ik was het nooit eens met de fotokeuzes van de redactie.'

Een persconferentie van David Bowie met vrouw en kind in het Amstel Hotel, 1972. Beeld Nico Koster

We hebben afgesproken in Scheltema, het klassieke journalistencafé. In de jaren zestig, toen bijna alle landelijke kranten nog op de Nieuwezijds Voorburgwal waren gevestigd, kwam Nico Koster (78) er vaak. Zoals iedereen die in die tijd iets in de media deed daar toen vaak kwam. Vanmiddag zitten er vooral toeristen. "Maar ik proef nog iets van de sfeer van toen," zegt Koster.

De Nieuwezijds Voorburgwal komt in zijn boek Amsterdam voor in het hoofdstuk Nieuws. Koster was erbij toen in 1966 het Telegraafgebouw werd bestormd door woedende bouwvakkers. Straatstenen vlogen door de lucht, auto's en zelfs een vrachtwagen werden op hun kant gegooid.

"Het was angstaanjagend. Het duurde ook zo lang voor de ME kwam, al noemden we die in die tijd geloof ik nog niet zo. Het was de eerste keer dat ik een waterkanon zag."

Koster fotografeerde de rellen vanuit het Telegraafgebouw. "Ik had een auto van de krant, zo'n wit kevertje. Hij stond voor het gebouw geparkeerd, maar er is helemaal niets mee gebeurd."

Bij het bekijken van de foto's zien we tussen alle tumult een witte Kever. "Verrek, dat zie ik nu pas. Er waren er meer met zo'n auto van de krant, maar dit zou heel goed de mijne kunnen zijn."

Schaaltje pinda's
Van 1963 tot 1988 werkte Nico Koster als fotograaf bij De Telegraaf. Toen hij na de grafische school en zijn diensttijd hoorde dat er bij het dagblad een reportagefotograaf werd gezocht, ging hij er meteen op af.

"Ik meldde me met een Leica om mijn nek, maar ze zochten geen reportage-, maar een reproductiefotograaf. Ik verdween in een hok met een grote machine, een clichograaf."

Als snel werkte de jonge Koster zich vanuit het hok omhoog. "Na de moord op Kennedy was ik met een stapel kranten naar Tuschinski gegaan. Mensen die uit de film kwamen en nog van niets wisten, gaf ik een Telegraaf met daarin het nieuws. Iedereen reageerde heel emotioneel en dat fotografeerde ik. Het werd mijn eerste publicatie."

Alles deed hij in zijn Telegraaftijd; nieuws dus, maar hij ging ook veel op pad met showbizzreporter Henk van der Meyden en kunstredacteur Ed Wingen. Toen John Lennon en Yoko Ono hun bed-in in het Hilton hielden, ging Koster er bijna dagelijks even langs.

Hij was er ook bij toen een nog maar net doorgebroken David Bowie een persconferentie in het Amstel Hotel gaf; vrouw Angela en kind Zowie er gezellig bij, op tafel al even gezellig een schaaltje pinda's en een glas vol sigaretten.

Het liefst maakte Koster (die na zijn Telegraaftijd betrokken was bij de Jaski Art Gallery en Galerie Moderne) kunstenaarsportretten. W.F. Hermans lachte zelden op foto's, maar wel op die van Koster. "Zie je de camera in zijn hand? Hij had net zelf een foto van mij gemaakt. Geen idee wat daarmee is gebeurd."

In de jaren tachtig fotografeerde Koster kunstschilder Karel Appel in New York voor het World Trade Center met in zijn handen een modelvliegtuig. "Het was een houten model van de Fokker F100, die op een vliegtuigbeurs in Parijs zou worden geïntroduceerd. Als stunt had Appel dat model beschilderd. Nu lijkt het een heel symbolische foto: De F100 is er niet meer, het WTC is er niet meer, Appel is er niet meer."

Johan Cruijff
Hij zegt het vaak bij het doorbladeren van Amsterdam: "Die is er ook niet meer." Ook bij Johan Cruijff, die meerdere keren in het boek voorkomt. Onder meer samen met bovengenoemde Karel Appel. Op één zo'n foto lijkt het of Cruijff aan Appel uitlegt hoe je dat nou eigenlijk doet, dat schilderen.

"Dat zeggen er meer. Leuke foto, hè? Maar hij heeft indertijd de krant niet gehaald. Dat was altijd wel een frustratie, hoor. Ik was het eigenlijk nooit eens met de fotokeuzes van de redactie. En die foto's werden dan ook nog eens heel lelijk aangesneden."

Nico Koster: Amsterdam en zijn iconen door de ogen van Nico Koster (uitgeverij Samsara, €34,90)

Nico Koster De fotograaf maakte een boek met een selectie van de foto's die hij in zijn carrière maakte. Het liefst maakte hij kunstenaars­portretten. Beeld Nico Koster
Karel Appel in New York met beschilderd model van de Fokker F100, begin ­jaren tachtig. Beeld Nico Koster
In 1966, toen het Telegraafgebouw werd bestormd door woedende bouwvakkers. Beeld Nico Koster
Johan Cruijff op bezoek bij Karel Appel in zijn atelier in Parijs. Nico Koster: 'Allebei echt Amsterdamse jongens.' Beeld Nico Koster
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden