Amsterdam doet proef met slim, snel kadeherstel met minder hinder

De opgave voor het herstel van de Amsterdamse kademuren is zó groot dat met gebruikelijke methodes, de stad voor tientallen jaren zou vastlopen. Het gemeentebestuur heeft z’n geld nu gezet op innovatieve manieren om de verwaarloosde kades en bruggen op te knappen.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Woensdag presenteerden drie bedrijven slimme manieren om de megaoperatie te gaan uitvoeren. Allemaal onder de noemer: slim, snel en met minder hinder. De drie bedrijfscombinaties doen volgend jaar een proef. Als dat succesvol is, verdienen zij daarmee een contract van vier tot acht jaar.

De meest in het oog springende methode is het concept G-kracht door de bedrijven Giken, Van Gelder en Gebroeders de Koning. Het gaat daarbij om een uit Japan overgebrachte, innovatieve manier van bouwen. Het is een techniek met een machine die als een treintje palen in de bodem drukt. Het betekent volgens de bedenkers dat je op een heel smalle strook je werk kunt doen, en het verkeer op het water en op de kade minder hindert.

Bij de aanpak Kade 2.020 vervangt een machine vanaf het water steeds een segment van vijf meter, waarbij volgens de bedrijvencombinatie vrijwel volledig binnen de contouren van de bestaande constructie wordt gebouwd. Doordat er steeds op een kort stuk gewerkt wordt en grotendeels vanaf het water, is de hinder voor de omwonenden minimaal.

Aanbesteding

Bij Koningsgracht van de combinatie Bam en RoyalHaskoning DHV is een duurzame, volledig elektrische en geluidsarme technologie ontwikkeld waarmee ze zeggen vooral op lange stukken veel snelheid te kunnen maken.

Tijdens de aanbesteding moesten bedrijven met oplossingen komen voor het vernieuwen van de kademuren met de helft minder hinder, in de helft van de doorlooptijd en tegen lagere kosten ten opzichte van traditionele methoden. Van de zestien aanmeldingen bleven deze drie over.

De problemen met kademuren en ook bruggen zijn gigantisch: de gemeente heeft meer dan 600 kilometer aan kademuren in eigendom, waarvan een groot deel in erbarmelijke staat is en nodig aan vervanging toe. Vooral in de historische binnenstad zijn er veel kwetsbare kades, die vaak meer dan honderd jaar oud zijn en nu veel zwaarder worden belast dan waar ze destijds voor ontworpen zijn. Afgelopen jaren stortten verschillende keren kademuren in of trad er verzakking op.

Stremmingen

Eind vorig jaar bleek dat de benodigde bouwwerkzaamheden zullen leiden tot stremmingen die overlast en files veroorzaken in de hele stad. Tijdelijk verkeerswethouder Laurens Ivens schreef toen aan aan de gemeenteraad: ‘Dit leidt hoogstwaarschijnlijk tot een slechtere doorstroming met hogere concentraties luchtvervuiling.’

De staat waarin de kades zich bevinden is zelfs nog grotendeels onbekend: van de 200 kilometer gefundeerde kademuur en ongeveer 850 verkeersbruggen staat pas een klein deel bij de gemeente op de radar. Een schamele 20 kilometer kade en 50 bruggen worden gemonitord.

Het gaat om een gigantische klus, waarbij de gemeente dus sneller zal moeten werken dan het nu doet. Opzet van de samenwerking met aannemerscombinaties is de kademuren te vernieuwen met de helft minder hinder, in de helft van de doorlooptijd en tegen lagere kosten ten opzichte van traditionele methoden. Daarnaast moeten de oplossingen overal in het centrumgebied van Amsterdam toepasbaar zijn.

Tot op heden worden maximaal 500 meter kademuur en een tot twee bruggen per jaar vernieuwd. Het tempo zal worden opgeschroefd tot twee kilometer kade en zes tot acht bruggen in 2024. Het is niet moeilijk te voorspellen dat het werk op die manier vele, zeker tientallen jaren gaat duren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden