Amsterdam Dance Event van start: 'Het is larger than life geworden'

Het Amsterdam Dance Event, dat vandaag begint, is in twintig jaar tijd uitgegroeid van een netwerkplatform tot een van de meest toonaangevende evenementen in de mondiale dancescene.

Richard Zijlma, directeur van ADE.Beeld anp

'Niemand heeft voorzien dat het Amsterdam Dance Event zo groot zou worden.' Richard Zijlma, directeur van Amsterdam Dance Event (ADE), kan het soms amper bevatten. De jaarlijkse conferentie is in twintig jaar meegegroeid met de elektronische muziek.

Dance is van undergroundstroming de grootse muziektak ter wereld geworden. 'Toen de dancemuziek opkwam, 25 jaar geleden, was je voor of tegen. Zo simpel was dat. Het leidde tot eindeloze discussies. Veel mensen vonden het geen echte muziek. Tegenwoordig hoor je die discussie niet meer. Het is mondialer geworden en de leeftijd van bezoekers is meegegroeid. Je ziet nu op festivals mensen van 18 tot 45 rondlopen en hier en daar iemand die jonger of ouder is. Ik vind het wel mooi dat het allemaal in elkaar grijpt.'

Soundlab
Het dance-event duurt vijf dagen en telt dit jaar driehonderd feesten en negentig locaties. 'We zijn wel in gesprek met de gemeente over hoe groot en groots ADE kan worden. Als ik zelf rondloop en ik ben ergens binnen, weet ik dat ik op negentig andere locaties niet ben. Het is larger than life geworden. Maar we verdiepen ook. We hebben dit jaar ADE Beats toegevoegd waarmee we de urbankant van de elektronische muziek aan ADE koppelen. Daar wordt internationaal ook heel positief op gereageerd.'

Nieuw is ook ADE Soundlab in het Compagnietheater. 'Ik wilde al een tijd een eigen plek waar geluid centraal staat - toch vrij essentieel voor muziek. Dat gaat over de technologie die elektronische muziek mogelijk maakt. Er komen lezingen, bijvoorbeeld van techno-dj Henrick Schwarz over de evolutie van zijn geluid.'

Vliegwieleffect
Amsterdam is nog steeds de plek om een grote conferentie over elektronische muziek te geven. Nederland bezet ondanks de mondialisering van de dancemuziek ook nog steeds een unieke vooruitstrevende positie, vindt Zijlma. 'Ik denk dat wij voor het eerst in de geschiedenis van de creatieve industrie in Nederland een vehikel op gang hebben gebracht waarbij we - de Nederlandse artiesten, labels en evenementorganisatoren - door creativiteit geld ophalen. En dat geld kunnen we herinvesteren in het promoten en creëren van nieuwe muziek.'

'Dat vliegwieleffect zie je ook in andere industrieën, zoals de manier waarop Hollywood of Silicon Valley opereert. Rond die dj die voor duizenden mensen met zijn handen in de lucht lijkt te staan, zit een hele industrie die creatief is en herinvesteert. Je ziet Nederlandse dj's en evenementorganisaties eigen investeringsmaatschappijen opzetten. Kijk naar Duncan Stutterheim met het Nachtlab, een plek waar jonge bedrijven en dj's bij elkaar kunnen zitten. In die zin staan we misschien wel weer aan het begin van iets moois.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden