Amsterdam Dance Event levert de stad 58 miljoen op

Het Amsterdam Dance Event (ADE) dat woensdag van start gaat, levert de Amsterdamse economie de komende vijf dagen zo'n 55 tot 60 miljoen euro op.

Alleen al het Amsterdam Music Festival in Zuidoost levert de economie de komende dagen 27,7 miljoen euro op. Beeld anp

Dat blijkt uit een berekening van GFK, naar aanleiding van een enquete onder de ruim vijftigduizend bezoekers van het Amsterdam Music Festival (AMF), de serie mega-­evemementen tijdens ADE in de Arena, Ziggodome en HMH met onder meer Hardwell en Tiesto.

Alleen al die evenementen zijn goed voor bijna 27,7 miljoen euro.

AMF-bezoekers geven niet alleen bijna 5,2 miljoen euro uit aan het festival zelf, maar volgens GFK ook 3,9 miljoen uit aan onderdak in hotels of Airbnb, 4,3 miljoen aan transport - vooral openbaar vervoer en taxi en 6,8 miljoen euro aan eten en versnaperingen. Dat doen ze dan weer vooral in supermarkten en bij fastfoodrestaurants.

Tweederde van de bezoekers zegt de stad in te gaan als er geen evenementen te bezoeken zijn. AMF-gangers besteden bovendien ruim 50 euro (Nederlanders) tot ruim honderd euro (buitenlanders) in Amsterdamse winkels, totaal goed voor 3,7 miljoen euro.

375.000 bezoekers
De andere evenementen gedurende ADE hebben volgens Buma Cultuur naar verwachting een vergelijkbare economische impact.

In totaal trekt het Dance Event in vijf dagen 375.000 bezoekers. Drie jaar geleden liet Buma Cultuur uitrekenen dat het evenement de Nederlandse economie in 2013 55 miljoen euro had opgeleverd.

Het onderzoek geeft ook een aardig inzichtje in de verschillende evenementen.

Alleen al met de evenementen in de Amsterdam Arena zaterdag en zondag, haalt AMF-promotor Alda Events 4,1 miljoen euro op, waarvan anderhalf miljoen ten goede komt aan de dj's die er optreden.

Hardwell geldt onder de ondervraagde bezoekers als populairste dj, gevolgd door duo Axwell^Ingrosso en Tiesto. Driekwart van de AMF-gangers is man, 85 procent is jonger dan 35. Eenderde van de bezoekers bezoekt het evenement voor het eerst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden