Amsterdam bouwt roltrappen voor oudere toeristen bij de PTA

Om de oudere toeristen veilig in een rondvaartboot te krijgen gaat Amsterdam roltrappen in de buitenlucht bouwen bij de Zouthaven, naast de Passenger Terminal (PTA).

Drukte bij rondvaartboten in Amsterdam Beeld ANP

De buitenroltrappen zijn een van de meer atypische oplossingen die wethouder Pieter Litjens (verkeer) heeft bedacht om de binnenstad te ontlasten van de toeristische drukte.

Bij de Zouthaven, een klein inhammetje van het IJ naast de PTA, moet de komende jaren een soort overstaphalte komen waar passagiers die met touringcars en riviercruiseschepen in de stad arriveren, direct een rondvaartboot kunnen instappen.

Damrak omzeilen
In 2018 moeten hier vijftien rondvaartboten tegelijk kunnen aanmeren. Op de Piet Heinkade worden vier parkeerplaatsen voor touringcars ingepast waar de chauffeurs hun passagiers kunnen afzetten. Zo wordt voorkomen dat toeristen het overvolle Damrak op moeten om de aanmeersteigers van de rondvaart te bereiken.

Om het overstappunt tot een succes te maken is een directe verbinding nodig met de De Ruijterkade. Daar meren de riviercruiseschepen aan die jaarlijks tienduizenden bezoekers op leeftijd in de stad afleveren. Ook hier komen veertien nieuwe parkeerplaatsen voor touringcars.

Tussen deze twee locaties ligt de Oosterdoksdoorgang, een waterweg die het IJ verbindt met de binnenstad. Vanwege het hoogteverschil worden de toeristen nu met een touringcar het kleine stukje naar de Zouthaven gereden.

Langste roltrap
Door roltrappen aan te leggen aan weerszijden van de Oosterdoksdoorgang, kunnen de passagiers zelf naar de Zouthaven lopen. Ook wordt het hierdoor makkelijker om vanuit de stad naar de IJ-oevers te lopen.

De bouw van het overstappunt voor bussen en boten wordt geraamd op 2,9 miljoen euro.

Amsterdam heeft al de langste roltrap van Nederland, met 47 meter lang daalt die af naar de halte Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn.

Roltrappen in de buitenlucht ten behoeve van voetgangers, niet horend bij een trein- of metrostation, zijn nieuw in de stad, maar niet in Zaandam. Daar draaide de bouw van een buitenroltrap uit op een financieel debacle. De machinerie bleek niet bestand tegen het Nederlandse ­klimaat. De roltrap is daar inmiddels vervangen voor een stenen trap

14

Op de De Ruijterkade komen ­veertien nieuwe parkeerplaatsen voor touringcars.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden