Amsterdam bespaart op reserves NZ-lijn

In, rondom en onder Amsterdam Centraal Station wordt druk gewerkt aan de aanleg van de Noord Zuidlijn. Foto GPD Beeld
In, rondom en onder Amsterdam Centraal Station wordt druk gewerkt aan de aanleg van de Noord Zuidlijn. Foto GPD

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft besloten een risicopost voor de Noord/Zuidlijn uit de begroting te halen. De reservering, 110 miljoen euro, is volgens de gemeente vooralsnog niet nodig. Daardoor wordt de Noord/
Zuidlijn op papier goedkoper.

Dit staat in de rapportage van de Dienst Noord/Zuidlijn over het vierde kwartaal van 2009. De prognoses van de gemeente zijn verder onveranderd. De totale kosten van de metrobouw zouden dan kunnen uitkomen op 3,02 miljard euro, lager dan de tot nog toe geraamde 3,1 miljard.

De boekhoudkundige verschuiving is strikt genomen in strijd met de aanbevelingen van de adviescommissie Veerman. Die raadde naar aanleiding van de verzakkingen op de Vijzelgracht in 2008 de gemeente aan een risicobuffer van 500 miljoen euro aan te houden. Daar maakt de gemeente vooralsnog 400 miljoen van. Maar het Projectcommissariaat Dienst Noord/
Zuidlijn, geleid door dezelfde Cees Veerman, keurt deze stap echter wel goed.

Wethouder Hans Gerson van Verkeer: ''Het projectbureau heeft berekend dat bij de groep van kleine risico's met grote gevolgen de kans dat die zich voordoen, gemiddeld vijf procent, in de praktijk kleiner zal zijn dan werd aangenomen.''

Veel reserves
Verder wijst de Dienst Noord/Zuidlijn er op dat er relatief veel reserves zijn om de risico's op te kunnen vangen. De reserves bedragen dertig procent van de totale kosten van het resterende werk aan het project.

Daarom besloot het college van b. en w. dat bedrag vooralsnog alleen dit jaar uit de begroting te halen en een definitief besluit hierover naar het nieuwe college te schuiven. De Dienst Noord/Zuidlijn had de noodzaak van deze reserve, aldus de gemeente, eerder 'minder robuust onderbouwd'.

Gerson spreekt van uitstel, geen afstel: ''We hoeven op dit moment voor die 100 miljoen euro geen dekking te vinden. Later kijken we of het nodig is dit in volgende jaren alsnog te doen. We zullen de kwestie over meer jaren bekijken en dan stapsgewijs een nieuwe buffer opbouwen.

Verder valt op dat het college de Dienst Noord/Zuidlijn heeft gevraagd te onderzoeken of bezuinigd kan worden op de kosten van de dienst, die vorig jaar voor de hele bouwperiode 46 miljoen euro steeg.

Gerson ontkent dat het college politiek de kosten naar beneden brengt. ''Nee, want dan hadden we een bezuiniging van zeg 10 miljoen ingeboekt. Wij vragen alleen of het niet zuiniger kán.''

Gerson is verder 'voorzichtig tevreden' met de kwartaalrapportage. ''We hebben geen extra vertragingen en er hoeft ook geen extra geld bij het project. Kijk eens waar we vandaan komen. Een jaar geleden was de stad in verwarring. We incasseerden klap op klap, het werk aan de stations Rokin en Vijzelgracht lag stil. Op dit moment zijn we volop bezig en is het boren begonnen. Bovendien hebben we door tweezijdig te boren een dreigende vertraging van een jaar vooralsnog afgewend.'' (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden