Amsterdam bant kinderreclame bij sportevenementen

Amsterdam wil reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen in de ban doen.

Wethouder Sport Eric van der Burg (L) strijdt met scholieren om een baanrecord op de atletiekbaan van het Olympisch Stadion.Beeld anp

Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, zijn uiterlijk in 2020 alle sportactiviteiten voor de jeugd vrij van kindermarketing.

Het gaat daarbij onder meer om gemeentelijke sporthallen en zwembaden. Het stadsbestuur wil dat de evenementen 'gezond' zijn. Zo moet er genoeg drinkwater beschikbaar zijn en pleit de gemeente voor voldoende alternatieven voor ongezonde snacks.

Amsterdam sloot zich vorig jaar als eerste gemeente van het land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, een initiatief van het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond.

"We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden," zegt sportwethouder Eric van der Burg. "In plaats daarvan roepen we producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren. Daarnaast willen we andere gemeenten, met name de grote steden waar veel evenementen zijn, aanmoedigen ons voorbeeld te volgen."

Lees ook: Amsterdam bindt strijd aan met kindermarketing

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden