Plus

Amsterdam Art Fair: Kunst kijken vanaf een roze Ikeabank

Donderdag opent de Amsterdam Art Fair. De derde editie van de kunstbeurs is in een oud kantoorgebouw bij de Weteringschans. 'Het Museumplein bleek toch geen meerwaarde te hebben.'

Opbouw van de Amsterdam Art Fair. Elke galerie toont slechts het werk van twee van haar kunstenaars. Beeld Jean-Pierre Jans

Organisator Wim van Krimpen loopt tevreden rond tijdens de opbouw van de beurs. "Dit ­gebouw geeft datzelfde gevoel als de Citroën­garage twee jaar geleden," zegt hij, met een verwijzing naar de eerste editie van de Amsterdam Art Fair. Die was in een voormalige garage aan het Stadionplein.

Het initiatief, een nieuwe beurs voor hedendaagse kunst, werd met veel enthousiasme ontvangen. Vorig jaar werd de beurs gehouden in een grote tent op het Museumplein, nu is weer gekozen voor een leegstaand pand in de stad. Het gaat om een gebouw van 4000 vierkante meter in de Huidekoper­straat, dat vroeger werd gebruikt door de PTT.

Museumplein
Van Krimpen (76), voormalig galeriehouder en oud-directeur van de Kunsthal in Rotterdam, het Fries Museum en het Gemeentemuseum Den Haag, loopt optimistisch door het ruige gebouw, dat door de projectontwikkelaar is gestript van alle scheidingswanden en systeemplafonds.

Daarachter kwam een prachtig plafond van beton tevoorschijn, met duidelijke sporen van de bekisting. Het past onbedoeld bij alle interieurtrends. Het pand wordt later dit jaar gerenoveerd, waarna er luxe kantoren komen.

Vorig jaar was Van Krimpen er nog van overtuigd dat een tent op het Museumplein de beste locatie zou zijn voor de kunstbeurs, omdat deze het publiek van de verschillende musea zou aantrekken.

"Dat effect bleek er helemaal niet te zijn. Mensen komen toch specifiek voor een beurs. Logisch, ik kom natuurlijk vaak op het Museumplein, maar dan ga ik niet naar alle drie de musea én het Concertgebouw. Je doet toch maar één ding. Dus de meerwaarde die ik van de plek verwachtte, was er niet."

Jonge galeries
De vijftien buitenlandse galeries die vorig jaar van de partij waren, werden van het programma geschrapt.

"Het aanbod aan kunstenaars is internationaal, maar die buitenlandse galeries vormen een oud verhaal. Ze komen één keer, maar daarna niet meer. De Nederlandse markt is voor internationale galeries gewoon niet groot genoeg."

In plaats daarvan is een aantal jonge Nederlandse galeries aanwezig die niet in Amsterdam gevestigd zijn. Uit Rotterdam en Den Haag, maar ook uit Friesland en Groningen. Er is ook een presentatie van de Kunstvlaai, ooit opgezet als een jong en rebels alternatief voor de KunstRai.

Voor deze editie van de Amsterdam Art Fair heeft Van Krimpen de formule bedacht dat elke standhouder maximaal twee kunstenaars meeneemt. Daardoor zijn veel solopresentaties te zien, wat doorgaans een wat rustiger en aantrekkelijker aanbod oplevert.

Beste en nieuwste
"Ik heb elke deelnemer gevraagd of ze hun beste kunstenaar en hun nieuwste kunstenaar wilde meenemen. Daardoor zie je bekende namen maar ook jong talent. Precies de mix die we graag willen."

Een van de blikvangers op de beurs is de ­gezamenlijke stand van Juliètte Jongma en Kunstverein. Ze bouwden een soort huiskamer, compleet met vintage zithoek, Japans kamer­scherm, designdressoir en een roze Ikea-Söderhamnbankstel.

De vloerkleden zijn ook van Ikea, maar de kunstwerken aan de muur hebben museale kwaliteiten.

Buitenlandse galeries ontbreken dus en ook een aantal belangrijke Amsterdamse galeries als Annet Gelink en Grimm zijn dit jaar niet van de partij.

Sommige deelnemers zouden liever wat meer ambities willen zien, waardoor een geduchte concurrent zou ontstaan voor Art Rotterdam, Nederlands meest toonaangevende beurs voor hedendaagse kunst.

Permanente plek
"Ik heb ambitie genoeg," zegt Van Krimpen, "maar dan zal ik een permanente plek moet zoeken. Daar ben ik mee bezig, al weet ik nog niet of het lukt."

Hij wil niet zeggen waar dat gebouw staat. "Maar het moet een soort permanente plek worden, een expositieruimte voor beurzen en andere tentoonstellingen."

Het is duidelijk dat een Kunsthal Amsterdam nog steeds een droom is voor Van Krimpen. Met de Citroëngarage was er heel even de hoop dat de ruimte een bestemming als kunsthal zou kunnen krijgen. Vergeefs.

Wat volgens Van Krimpen ook veel uitmaakt, is de rol van de gemeente. In Rotterdam doet de gemeente veel meer voor kunst en cultuur.

Ook voor de kunstbeurs organiseert de stad allerlei activiteiten. Desondanks is hij tevreden met een wat kleinere, lokale beurs die meer ­inzet op kwaliteit.

"Ik hoef ook geen 100.000 ­bezoekers te hebben. Dit ontwikkelt zich steeds meer als een beurs voor verzamelaars en liefhebbers."

Amsterdam Art Fair is te bezoeken van donderdag 18 mei t/m zondag 21 mei. Kunsthal Koper, Huidekoperstraat 28.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden