Plus

Amsteltram lost kwakkelende Amstelveenlijn af

De kwakkelende Amstelveenlijn wordt snel uit zijn lijden verlost. Nog even en dan rijdt alleen de tram nog naar overstapstation Zuid. Gebruikers vrezen de ombouw, bestuurders zien een mooie toekomst.

Tromgeroffel luidde gisteren bij halte Kronenburg operatie ombouw in. Beeld Jean-Pierre Jans

Het is de aorta van Amstelveen, de transport­ader voor misschien wel 200.000 mensen. Denk de Amstelveenlijn weg en stadsdeel Zuid-Zuid loopt vast. Dan kunnen al die mensen de bescheiden afstand tussen Amsterdam en Amstelveen nauwelijks meer overbruggen. Zonder metro bestaat het gevaar dat de Amstelveners alleen nog bumper aan bumper per auto de wijken in- en uitrijden.

Toch houdt metro 51 op te bestaan. De lijn tussen Westdijk en Centraal kampt al jaren met storingen die de afgelopen maanden nog erger werden: oud materieel, de infrastructuur tot op de draad versleten.

Op 3 maart rijdt de Amstelveenlijn zijn laatste rit. Het goede nieuws: er komt een tram voor terug. Het slechte nieuws: die tram rijdt tussen Westwijk en station Zuid. En voor het zover is, reizen de Amstelveners maandenlang met vervangend busvervoer. Gisteren werd een symbolische starthandeling verricht, maar de werkzaamheden zijn al behoorlijk op stoom.

Verkeerswethouder Rob Ellermeijer van Amstelveen ziet een onverdeeld positieve toekomst. "Ik heb alle vertrouwen in de nieuwe tram. Als er een goede overstap komt op station Zuid, als de reiziger droog, snel en comfortabel kan overstappen op de trein of de Noord/Zuidlijn, dan is het prima openbaar vervoer. We doen er alles aan om te zorgen dat dat goed komt."'

Irritant'
Reizigers die nu overstaploos richting Amsterdam reizen, hebben nog slechts een wankel vertrouwen in een andere ov-verbinding voor inwoners van de grootste gemeente zonder NS-station. Op de halte Uilenstede verwachten twee studenten die hun naam niet willen zeggen vooral meer reistijd.

"Dat maakt me niet eens zoveel uit, dan ga je vijf minuten eerder van huis. Het is vooral irritant dat je waarschijnlijk steeds moet wachten. Staan we straks in de kou op station Zuid, dat de komende jaren een ongelofelijke bouwplaats zal zijn. Van mij hadden ze het bij het oude mogen laten."

De keuze voor de veranderingen heeft met geld te maken. Voor een echte metrolijn liggen de tramhaltes te dicht bij elkaar, al worden er enkele verwijderd en samengevoegd. Aanpassingen aan de ringweg A10 en NS-station Zuid maken een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen onmogelijk.

Uithoorn
Als gevolg van dit alles heeft Amstelveen straks geen metro meer. Tussen 3 maart en, als het allemaal volgens schema verloopt, eind 2020 zal er intensief worden gewerkt aan 'de ombouw': de metrolijn die een tramlijn moet worden en dan Amsteltram gaat heten.

Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in de komende zomer. Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam zegt dat alles zal worden gedaan om de hinder te beperken.

Ook hij ziet een mooie toekomst, zeker als het de Vervoerregio lukt om de volgende ambitie waar te maken: de Amsteltram door laten rijden naar Uithoorn. Wanneer dat gaat gebeuren, is nog niet duidelijk: er is verzet van Uithoorners langs het tracé en ook de grond tussen Uithoorn en Amstelveen moet nog verworven worden.

Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden