Amstel in het nieuw

AMSTERDAM - Het aloude logo van Amstelbier verdwijnt de komende maanden uit het straatbeeld. Amstel heeft een nieuw logo - en dat zal overal worden ingevoerd. Maandag kwam de brouwer met een nieuwe lijn glazen.Amstel is na Heineken het meest getapte bier in de horeca. In Nederland schenken 4500 cafés het bier.

Het nieuwe Amstellogo is een verfriste versie van het oude. Het is rond, terwijl het oude logo een ei op zijn kant was, maar nog steeds rood-wit. Verdwenen is het woord 'pilsener'

Begin dit jaar werden alle flesjes Amstel al van het nieuwe uiterlijk voorzien, nu volgen de glazen en het tapgerei. Vanaf eind deze maand worden 'enkele honderdduizenden' glazen aan cafés geleverd, in eerste instantie de 'standaardmaat' van 25 centiliter. Later volgen grotere glazen.

Cafébazen zijn niet verplicht het nieuwe glas te nemen, maar Amstel maakt het wel aantrekkelijk met inkoopkortingen. De brouwer levert desgewenst ook andere glazen, maar daar betaalt de cafébaas het volle pond voor.

Twee jaar geleden introduceerde het Heinekenconcern nieuwe maten standaardglazen - de Galaxy - ook voor dochtermerk Amstel. Daarbij ging toen de minimummaat van 23 centiliter naar 25 centiliter, wat tot kritiek bij veel cafébazen leidde. Zij durfden hun prijzen niet te verhogen.

''De maten blijven nu hetzelfde,'' zegt een woordvoerder van Heineken. ''We zagen dat het oude vaasje door meerdere merken wordt gebruikt. Daarmee kon Amstel zich niet onderscheiden.''

Na de glazen volgen uithangborden en logo's op en in de cafés - als de uitbater wil meewerken tenminste. ''Het is een enorme operatie, vandaar dat we het geleidelijk doen. We blijven een mainstream-bier, dat wel eigentijdser is geworden.''De reacties zijn volgens Heineken 'overwegend positief'.

''We zitten niet echt op een nieuw glas te wachten, na de operatie twee jaar geleden,'' zegt een medewerker van Café Anno 1890. ''Maar als we nieuwe glazen nodig hebben, dan zal het deze wel worden. ''Over de uithangborden aan de gevel is ze minder stellig. ''Die zitten er net nieuw op.''

Café Sijf uit Rotterdam heeft het anders opgelost. Toen Heineken twee jaar geleden de Galaxy introduceerde begon het café/restaurant een eigen glazenhandeltje. ''We hebben toen met drie andere cafés glazen in de oude maat besteld bij een glasfabriek. Dat doen we nog steeds. Van tijd tot tijd bestellen we nieuwe. Na drie keer tappen heb ik het glas eruit.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden