Plus

'AMS Taxi werd groot door commissie'

Binnen enkele jaren heeft taxiorganisatie AMS Taxi de hotelmarkt in Amsterdam overgenomen. Een uitgekiend systeem van commissiegeld voor de portier lijkt daarin een belangrijke sleutel.

null Beeld anp
Beeld anp

Vanuit zijn zwarte Mercedes wijst de taxichauffeur naar een auto van AMS Taxi die komt voorrijden bij Krasnapolsky. "Het zijn elke keer dezelfden die de mooie rit naar Schiphol krijgen. Ik word er schijtziek van." De voormalige onderbaas van AMS Taxi wil niet in de krant. Hij was ooit een zogeheten lijnhouder: hij deelde de ritten uit, en is bang dat zijn vroegere collega's de volgende dag voor de deur zullen staan.

AMS Taxi, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel als stichting sinds 2010, heeft in een aantal jaren een flink netwerk opgebouwd. In totaal zijn er circa zeshonderd chauffeurs bij aangesloten. Ook heeft AMS Taxi een app waarmee het ritten in de stad kan verdelen.

Envelop met commissie
Volgens de voormalige lijnhouder ziet de buitenwereld alleen niet hoe de stichting achter de schermen hotelportiers in de stad uitbetaalt. Voor ritten buiten de stad waar goed aan te verdienen valt, bijvoorbeeld naar Schiphol, moet commissie betaald worden. "Portiers van alle grote hotels doen eraan mee. Eden Amstel, Krasnapolsky, The Grand. De portier geeft de ritten aan AMS en krijgt om de paar weken een envelop met commissie." Voor een rit naar Schiphol zou tussen de tien en twintig euro betaald moeten worden. Een portier kan daarmee honderden euro's per dag 'bijverdienen'. Dat wordt betaald uit de portemonnee van de chauffeurs, die voor de ritten geld afstaan aan AMS.

Meerdere chauffeurs van AMS bevestigen dat het systeem zo werkt. Ook zij willen niet met hun naam in de krant. "Het is veel geld, maar ik heb geen keus. Anders geven ze het gewoon aan iemand anders." AMS-chauffeurs betalen tachtig euro per maand voor een lidmaatschap van de stichting. Binnen de club zou er een kleine groep van zo'n honderd taxi's zijn die de mooie ritten naar Schiphol krijgt.

Chauffeurs balen ervan. "Ik betaal al maandelijks om aangesloten te zijn. Waarom moet ik dan ook nog eens commissiegeld betalen?" Volgens een chauffeur van AMS houdt de stichting ook een deel van het portiergeld voor zichzelf. "Ik heb wel eens nagevraagd bij een portier. Wij betalen twaalf euro en zij krijgen tien."

Ook voor hotelgasten zou het commissiegeld gevolgen hebben. Portiers laten klanten wachten tot een vriendje van AMS er is, terwijl buiten taxi's klaarstaan. "En om dat geld weer terug te verdienen, rijden chauffeurs gewoon een blokje om," meldt een andere AMS-chauffeur.

AMS is zeker niet de enige taxiorganisatie die werkt met commissiegeld. Chauffeurs van andere bedrijven, zoals TCA en Staxi, laten weten ook portiers te spekken. Wel lijkt AMS vooralsnog de enige die het commissiegeld op bedrijfsniveau heeft georganiseerd. Dat maakt de taxiorganisatie ook populair bij de portiers.

Portier Youssef van het Eden Amstel Hotel ziet het probleem niet. 'Fooi' noemt hij het commissiegeld. "Dat is toch niet strafbaar? Bovendien, niemand dwingt taxichauffeurs iets te betalen. Soms brengt een chauffeur een flesje wijn aan het einde van het jaar." De portier ontkent commissiegeld te ontvangen van de stichting AMS. Tegelijkertijd zeggen woordvoerders van meerdere hotels niets te weten van de commissie die aan portiers betaald zou worden.

Zwartmakerij
Een vergelijkbare reactie komt van AMS. "Wij kunnen niet bepalen noch bevestigen wat chauffeurs over commissiegeld zeggen," reageert de stichting in een mail. Ook de penningmeester van AMS ontkent: "Het is allemaal gelul. Wij zijn een van de weinige correcte taxiorganisaties in de stad. Die verhalen over commissiegeld zijn zwartmakerij." De stichting zou alleen afspraken hebben met het management van hotels, van bedrijfsmatig aan portiers betaalde commissie zou geen sprake zijn.

AMS Taxi is op het moment in onderhandeling om samen te gaan met TCS. De voormalig lijnhouder denkt niet dat de overname gevolgen zal hebben voor het commissiegeldsysteem. "Als taxiorganisaties of de gemeente er niets aan doen, zal dat gewoon verder gaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden