PlusFilmrecensie

Amori Fragili: Hij is écht weg en zij is kansloos

'Het is vernederend om verlaten te worden door een man met een rugzak,' zegt Claudia als geliefde Flavio haar verlaat. Hard is de realiteit dat zij kansloos achterblijft.

Jos van der Burg
Lucia Mascino heeft ontembaar liefdesverdriet als Thomas Trabacchi haar verlaat in Amori Fragili. Beeld Amor Fragili
Lucia Mascino heeft ontembaar liefdesverdriet als Thomas Trabacchi haar verlaat in Amori Fragili.Beeld Amor Fragili

Niet alleen stapelverliefde mensen zijn onuitstaanbaar voor hun vrienden, omdat ze met een wazige blik over niets anders dan hun geliefde kunnen praten, maar ook mensen met liefdesverdriet drijven hun omgeving tot waanzin.

Zij kijken met een wazige blik de wereld in, maar dan van verdriet, en willen alleen maar horen dat het allemaal weer goed komt.

Als een mantra bezweren zij dat de breuk een misverstand is, dat de weggelopen geliefde dat snel zal inzien en dat dan alles weer als vanouds zal zijn. Van de toehoorder wordt verwacht dat hij dit duizend keer beaamt, ook al weet hij beter en is het volkomen duidelijk dat het nooit meer goed komt.

Iedereen ziet en weet dat, behalve het liefdesslachtoffer: dat verkeert in een gruwelijke staat van ontkenning, zodat rationele gedachten bij hem of haar verdampen als waterdruppels op een gloeiende plaat.

In de bitterzoete, maar ook humoristische romanverfilming Amori Che Non Sanno Stare Al Mondo (liefde waar geen plaats voor is op deze wereld), in Nederland uitgebracht onder de titel Amori Fragili (kwetsbare liefde), kan veertiger Claudia (fraaie rol van Lucia Mascino, tussen stoer en kwetsbaar), niet accepteren dat haar grote liefde Flavio (Thomas Trabacchi) uit haar leven is verdwenen.

Niet accepteren is zachtjes uitgedrukt: zij blijft hem ­bestoken met appjes en tegen alle afwijzingen in geloven dat hij zal terugkomen. Haar ontkenning van de realiteit is grotesk. Als haar Flavio laat weten dat hij liever zelfmoord pleegt dan bij haar ­terug te komen, interpreteert zij dat via een onnavolgbare ­redenering als een liefdes­verklaring.

Uitstekend stel
Het kost de kijker geen moeite om mee te voelen met Claudia's liefdesverdriet, want flashbacks van hun zevenjarige relatie maken duidelijk dat zij en Flavio in de liefde een uitstekend stel waren.

De relatie van de twee intellectuelen, beiden hoogleraren, was een onstuimige rivier, waarin knetterende verliefdheid en hartstochtelijke seks zich afwisselden met heftige, met drank overgoten ruzies over alles en niets.

Dat er op Claudia geen rem zit, zodat zij alles wat bij haar opkomt er recht voor zijn raap uitgooit, vond Flavio in het begin van hun relatie reuzespannend en betoverend, maar later hysterisch en obsessioneel, waarna de slap­janus haar inruilde voor een twintig jaar jongere studente - met als gevolg ontembaar liefdesverdriet van de radeloze en wanhopige Claudia.

Amori Fragili gaat over het liefdestraject dat Claudia in zeven jaar heeft doorlopen, van hartstochtelijke verliefdheid naar snijdend afscheid.

Regisseur en auteur Francesca Comencini - die we kennen als de regisseur van de tv-serie Gomorra en dochter van volksfilmer Luigi ­Comencini - wil in de verfilming van haar roman echter ook iets zeggen over heteroseksuele liefdesrelaties als maatschappelijke constructie, waarin oudere mannen veel betere opties hebben dan oudere vrouwen.

Amor Fragili

Regie Francesca Comencini
Met Lucia Mascino, Thomas Trabacchi
Te zien in Cinecenter, Filmhallen, Het Ketelhuis

In een grappige zwart-witfantasiescène legt een docente via een wiskundig model uit aan studenten dat 45-jarige vrouwen op de huwelijksmarkt een vergelijkbare kans op een liefdesrelatie hebben als 65-jarige mannen. De oorzaak ligt niet in de biologische natuur van mannen en vrouwen, maar in 'de heterokapitalistische maatschappij waarin het testosteron regeert'.

Neurotisch hopen
Wie door deze bril naar Claudia's liefdesperikelen kijkt, ziet dat haar relatie met Flavio per definitie ongelijkwaardig is, omdat hij altijd kan uitwijken naar een jongere vrouw op de huwelijksmarkt, waar zij als veertiger al bijna kansloos is.

Deze ongelijkheid tussen mannen en vrouwen vormt de serieuze achtergrond van Amori Fragili, waarin Claudia net als gedumpte geliefden in het echte leven de kijker soms behoorlijk op de zenuwen werkt met haar neurotische hopen tegen beter weten in.

Maar de vrouw heeft ook zelfspot en is gevat. Als Flavio bij haar weggaat, bijt ze hem toe: "Pak in elk geval een echte koffer. Het is vernederend om verlaten te worden door een man met een rugzak." Nuttige tip.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden