Review

Amer ****

Regie: Hélène Cattet, Bruno Forzani
Met: Cassandra Forêt, Charlotte Eugène Guibeaud, Marie Bos, Bianca Maria D'Amato

In de jaren zestig en zeventig gaven Italiaanse filmmakers een nieuwe draai aan genres waarin Amerikanen eerder heer en meester waren. De westerns van Sergio Leone werden wereldberoemd, maar ook in het thriller- en horrorgenre legden sommige Italianen een enorme creativiteit aan de dag.

Mario Bava en Dario Argento lanceerden met de virtuoos gestileerde moordmysteries Sei donne per
l'assassino (1964) en L'uccello dalle piume di cristallo (1969) een succesformule die onder de genrenoemer giallo veel navolging en een devote schare fans kreeg.

Het Belgische duo Hélène Cattet en Bruno Forzani behoort (net als ondergetekende) tot de cinefiele subcultuur waarin de giallo op handen wordt gedragen en brengt met Amer een oogstrelend en sensueel eerbetoon aan Bava, Argento en hun beste navolger Sergio Martino.

De bijna dialoogloze film toont de drie belangrijkste gebeurtenissen in het leven van Ana, die in een barokke mediterrane villa als kind een jeugdtrauma opdoet, er als puber seksueel ontwaakt en er als volwassen vrouw na jaren terugkeert.

In het drieluik belichamen de actrices die Ana vertolken verschillende archetypische personages uit het genre, waaraan Cattet en Forzani ook thematisch en stilistisch inspiratie ontleenden.

Kennis van de giallo is echter niet vereist om door Amer in vervoering te worden gebracht. De beeldtaal die de makers in een reeks korte voorstudies ontwikkelden is een lust voor het oog, mede dankzij een fraaie ritmische montage en een lyrisch kleurgebruik, dat de Zuid-Franse locaties een dromerig karakter geeft.

Het nagenoeg ontbreken van plot of dialogen maakt Amer tot een hoogst ongebruikelijk cinefiel eerbetoon: het is eerder een impressionistisch portret van een genre dan een nabootsing.

De eigenzinnige aanpak past goed bij de giallo, waarin de stijl belangrijker is dan de inhoud, en het levert een film als geen andere op. Wie door Amer wordt verleid, kan in de Melkweg Cinema de komende weken overigens ook zien waar Cattet en Forzani de mosterd haalden: onder de noemer Terrore all'Italiano worden er verscheidene hoogtepunten uit het genre vertoond. (BART VAN DER PUT)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden