Amerikaanse topman stuurt open brief over AkzoNobel

Topman Michael McGarry van het Amerikaanse PPG Industries heeft een open brief gestuurd aan alle belanghebbenden bij overnameprooi AkzoNobel.

Het AkzoNobelgebouw aan de ring A10 op de Zuidas in Amsterdam-ZuidBeeld anp

In die brief herhaalt McGarry dat PPG blijft geloven in de voordelen van een samengaan met Akzo en wordt het Nederlandse verf- en chemieconcern opnieuw opgeroepen om aan tafel te gaan met de Amerikanen. Akzo weigert tot dusver onderhandelingen aan te gaan met PPG, tot ergernis van veel aandeelhouders.

McGarry stelt in de brief dat hij blijft geloven dat zowel PPG als Akzo voordeel zal behalen uit een fusie. Het is volgens de bestuursvoorzitter nu de hoogste tijd dat PPG en Akzo uitvoerig in overleg gaan over de zaak. Samen staan de twee bedrijven sterker, zo besluit McGarry de brief. Verder stelt McGarry dat PPG goed heeft nagedacht over zorgen bij Akzo over onder meer werkgelegenheid, sociale plannen, investeringen en mededingingsbezwaren.

Duidelijke antwoorden
Het bedrijf uit Pittsburgh heeft daar duidelijke antwoorden op, aldus de topman. Maar die toezeggingen kunnen alleen duidelijk worden gemaakt als PPG met Akzo in overleg treedt. PPG heeft volgens de topman een lange staat van dienst bij het succesvol uitvoeren van strategische deals.

Akzo presenteert woensdag zijn plannen voor de verzelfstandiging van de chemietak. Daarmee wil het aandeelhouders overtuigen van zijn aantrekkelijkheid als zelfstandig bedrijf, in plaats van als overnameprooi van PPG. McGarry stelt in de brief dat die plannen echter risicovol zijn en leiden tot meer onzekerheid bij werknemers, kosten en minder waardecreatie dan het overnamevoorstel van PPG.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.