Amerikaanse komiek neemt Heineken op de hak

et leek Heineken VS een goed idee om in het kader van de Black History Month maand zijn eigen bier te promoten.

AMSTERDAM - De droom van elke marketeer: gratis publiciteit omdat je reclamecampagne belachelijk wordt gemaakt door een welbekende komiek. Voor Heineken kwam die droom deze week uit. In de VS haalde Stephen Colbert een campagne van het biermerk volledig onderuit.

Het is momenteel Black History Month in de VS, waarbij de geschiedenis van Afro-Amerikanen wordt benadrukt. Het leek Heineken VS een goed idee om in het kader van die maand zijn eigen bier te promoten. Heineken is in de VS immers vooral het premiumbier voor de blanke bovenklasse.

Dus sponsort de brouwer een serie portretten van zwarte sportlui als George Forman en Tiger Woods op sportzender ESPN. En verscheen, ondermeer op bussen in New York, de boodschap ''Come and celebrate Black History Month with Heineken'.

''Allereerst zal ik zwarte mensen moeten uitleggen wat Heineken is,'' aldus Colbert in zijn dagelijkse Colbert Report op Comedy Central. ''Het is de uitverkoren drank voor witte mensen die bespreken of ze zwarte mensen hadden moeten uitnodigen op hun feestje. ''
''Een Nederlands biertje is de vanzelfsprekende begeleiding bij de herdenking van wat afro-amerikanen bereikt hebben. After all, zonder de hulp van Nederlandse handelsschepen zouden er niet eens Afro-Amerikanen zijn geweest.'' Waarna een afbeelding van een slavenschip volgt. ''Dan waren ze nog gewoon Afrikanen geweest.''

''Daarom vier ik Black History Month altijd met iets Nederlands.'' Zo herdenkt Colbert honkballer Jackie Robinson - die als eerste in een door blanken gedomineerde sport doorbrak - met 'old school' rolmops.

Het 'morele leiderschap' van Martin Luther King begeleidt de komiek graag met 'soulfood': boerenkoolstampot met rookworst - waarbij Colberts Nederlandse uitspraak opmerkelijk goed klopt: 'That's some good looking roekworst'.

En terwijl op de achtergrond 'Peerdensprong', klinkt 'de klassieker uit de Nederlandse funk-accordeon', prikt Colbert met een pijpje Heineken in de hand, wat roek worst weg. ''Je kunt Malcolm X. praktisch zien staan, met zijn vinger in de dijk.'' (HERMAN STIL)

Heineken is in de VS vooral het premiumbier voor de blanke bovenklasse.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden