América Móvil doet bod op heel KPN

De Mexicaanse miljardair Carlos Slim heeft zijn zinnen definitief gezet op de Nederlandse telecomreus KPN. Zijn bedrijf América Móvil deed vrijdag een bod van 2,40 euro per aandeel op alle aandelen die het nog niet in bezit heeft. AMX, zoals het concern ook wel wordt genoemd, had al bijna 30 procent van KPN in handen.

Redactie
null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Het bod waardeert het deel van KPN dat nog niet in het bezit is van het Mexicaanse bedrijf op zo'n 7,2 miljard euro. AMX investeerde vorig jaar al zo'n 4 miljard euro in KPN . Toen bood het 8 euro per aandeel. Daarna kelderde de koers. Slim doet zijn bod nu gestand bij een belang van meer dan 50 procent, maar volgens marktkenners rekent hij op een overname van alle aandelen.

KPN zei vrijdag het overnamebod te bestuderen. Het onderzoekt verder alle strategische opties die beschikbaar zijn, maar wilde dat verder niet specificeren. América Móvil benadrukte dat het de steun van het bestuur van KPN zou verwelkomen.

Het Mexicaanse bedrijf beëindigde onlangs een afspraak met KPN waarbij het zijn belang niet boven de 30 procent uit mocht brengen. Dat gebeurde nadat KPN bekend had gemaakt de Duitse tak E-Plus te willen verkopen aan het Spaanse Telefónica. América Móvil is naar verluidt zeer kritisch over die stap, maar liet vrijdag weten de transactie nog te bestuderen.

Marktkenners waren de afgelopen tijd erg sceptisch over een bod op heel KPN door zijn grootaandeelhouder. Door de investering zou de schuld van AMX zo toenemen, dat de kredietwaardigheid van de onderneming bij de grote kredietbeoordelaars in gevaar zou komen. Dat maakt het voor bedrijven bijvoorbeeld duurder om geld te lenen.

Multimiljardair Carlos Slim Beeld AP
Multimiljardair Carlos SlimBeeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden