Ambulances slachtoffer straatgeweld

AMSTERDAM - Ambulancepersoneel klaagt over agressie van publiek. Banden worden lekgestoken en bemanningen worden bedreigd door automobilisten die er niet door kunnen als de verpleegkundigen in een woning met een patiënt bezig zijn.

Ramen van ambulances worden ingeslagen door dieven die spullen uit de inventaris willen. Met Koninginnedag werd een steen door het voorruit van een ambulance gegooid. Naar de G- en de H-buurt in Zuidoost wordt alleen gereden met politiebewaking. In flats willen mensen vaak in de lift geen plaats maken voor een brancard. Chauffeur Ron Ent heeft meegemaakt dat een onbekende binnenkwam toen hij op drie hoog bezig was met een patiënt. ''Ik dacht dat het een familielid was. Dat was niet zo. Hij vroeg of het nog lang ging duren. Anders zou hij de ziekenwagen zelf wel even verplaatsen.

Daarnaast zijn automobilisten minder bereid aan de kant te gaan als een ambulance met zwaailicht en sirene nadert.

Overigens rijden de ambulances in Amsterdam sinds 1 oktober niet langer na elke 112-melding standaard met zwaailicht en sirene. Daarmee loopt de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) nu in de pas met landelijke richtlijnen. Telefonisten (allen verpleegkundigen) van de CPA bepalen per melding of sirene en zwaailicht worden ingeschakeld. De centrale maakt onderscheid tussen een zogeheten A1-melding, waarbij met spoed medische hulp moet komen en een A2-melding, waarbij iets langer kan worden gewacht op hulp.

''Als een kindje dreigt te stikken moet je gaan,'' zegt Alphons van Munster, manager van de ambulances van de GG&GD. ''Maar het is natuurlijk krankzinnig om voor een gekneusde vinger met honderd kilometer per uur door de stad te rijden. Dan jaag je je medeburgers voor niets de stoep op .

Gevolg is dat lichter gewonden langer moeten wachten op hulp. Voor een A-2-melding geldt een aanrijtijd van een half uur, voor een A-1-melding is dat een kwartier (in de praktijk is dat nu zeven minuten). CPA-coördinator André Raven schat dat in de eerste twee weken van oktober tien procent minder vaak met sirene en zwaailicht is weggereden.

De maatregel staat los van de ongevallen waarbij recent ambulances waren betrokken, verzekert Martin Hommenga van de GG&GD.

''Ambulance-chauffeurs zijn professioneel en zeker geen cowboys. In drie jaar tijd voerden de Amsterdamse ambulances van GG&GD en VZA ongeveer 80.000 spoedritten uit. De keren dat er wat gebeurde zijn op de vingers van een hand te tellen.'' (ROB ROMBOUTS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden