PlusColumn

'Ambitieus zijn is heel erg oké'

Simone Brummelhuis wil met TheNextWomen vrouwelijke ondernemers bijeenbrengen, inspireren en koppelen aan financiers. Investeringen in mode blijven ver achter bij die in techbedrijven. Dat moet anders.

Simone van Trojen staat dit jaar in TheNextWomen 100, de lijst van succesvolste vrouwelijke ondernemers Beeld Cindy Baar
Simone van Trojen staat dit jaar in TheNextWomen 100, de lijst van succesvolste vrouwelijke ondernemersBeeld Cindy Baar

Start-ups en scale-ups zijn het nieuwe zwart, zegt Simone Brummelhuis, om in modetermen te blijven. Ze is de oprichter van The­NextWomen, een platform voor vrouwelijke ondernemers. Ze zijn de motor van de economie qua banengroei en innovatie. Overheidsregelingen en fondsen moeten ondernemen derhalve nóg aantrekkelijker maken.

Grote bedrijven als Philips innoveren via start-ups en ook privé-investeerders zijn er dol op. "Maar ze willen allemaal Silicon Valley nadoen en hun geld steken in techbedrijven," weet Brummelhuis.

"Uiteraard staan daar ook vrouwen aan het roer, maar ook andere door vrouwen gerunde bedrijven zouden moeten profiteren van the new black. Zo zijn er nauwelijks fondsen en investeerders te porren voor modebedrijven omdat het een risicovolle tak is."

Succesvolle ladybosses
Volgende week maandag organiseert Brummelhuis, voormalig advocaat, medeoprichter van onlinerestaurantgids Iens en commissaris bij De Telegraaf Media Groep, voor de zesde keer TheNextWomen Summit in Amsterdam. Op die conferentie komen succesvolle ladybosses, en zij die dat graag willen worden, bijeen.

Het hoofdthema is ambitie. "Koningin Máxima benadrukte vorig jaar in haar speech dat het heel erg oké is om ambitieus te zijn, dat hebben wij opgepakt."

Inspirerende sprekers zijn uitgenodigd, zoals prins Constantijn (Start-up Delta), Maartje Frederiks (HelloFresh) en Maartje Bouvy (Rituals). Om de mode en retail er meer bij te betrekken spreken Michael Kliger, topman van mytheresa.com, een van de grootste webwinkels voor luxueuze mode, en Stephanie Phair, commissaris bij Richemont en luxueuze modewebwinkel farfetch.com. Bezoekers kunnen tijdens de top ook speeddaten met topmanagers, investeerders en experts.

Uitdaging
Hoe denkt Brummelhuis investeerders over de streep te trekken in (beginnende) mode­bedrijven te investeren? "Vaak zijn er pas geïnteresseerden als het merk minimaal 1 miljoen euro omzet draait. Een hele uitdaging."

"Daarbij komt dat mensen in de modebusiness die het geld hebben, liever een huis op Ibiza kopen of investeren in een andere business. En mensen die hun geld in een andere tak van sport verdiend hebben, begrijpen vaak niets van de modewereld en vinden daardoor het risico te groot."

"Ideale situatie is iemand uit de modewereld als adviseur te koppelen aan een buitenstaander die wel het geld heeft en wil, maar niets van mode weet. Een goed team." Dat is Brummelhuis eerder gelukt met ontwerpster Ilja Visser, die ze in contact bracht met financiële experts.

Matchmaker
Naast de jaarlijkse top organiseerde Brummelhuis de afgelopen acht jaar zo'n zestig events voor vrouwelijke ondernemers, professionals en managers. Dat deed ze in Nederland, maar ook in Londen en zojuist in Parijs, waar ze nieuwe bedrijven heeft gescout.

Een van die bedrijven is Endeer, van een vrouw die een 3D-techniek voor beha's heeft uitgevonden. "Ze is nu in gesprek met grote mondiale lingeriemerken en komt binnenkort naar Nederland voor een eventuele samenwerking met bedrijven die wij erbij gezocht hebben. Eigenlijk zijn we een soort matchmaker."

Fabienne Chapot Beeld -
Fabienne ChapotBeeld -

Brummelhuis richtte eveneens TheNext­Women Crowdfund op, een fonds van zestig zogeheten angels die 1 miljoen bijeenbrachten om te investeren in de volgende generatie, maximaal 50.000 euro per bedrijf.

Interessantste start-ups
Tijdens de conferentie wordt ook de jaarlijkse top 100 van succesvolste vrouwelijke ondernemers bekendgemaakt. Bovenaan staat Aletta Stas-Bax, tot vorig jaar mede-eigenaar van Frederique Constant, het Zwitserse horlogebedrijf dat ze verkocht aan het Japanse Citizen Watch.

Simone van Trojen van LaDress is te vinden in de categorie 5 tot 10 miljoen omzet. In de categorie 2 tot 5 miljoen staan Fabienne Chapot van kleding- en accessoiresmerk Fab. by Fabienne, Elise van Wonderen van modemusthaves.com, en Lilian Custers, eigenaar van pr- en communicatiebureau UPR NL en aandeelhouder van ­Influo.com.

TheNextWomen to Watch is een lijst met de dertig interessantste start-ups. Daar staan dit jaar liefst negen modebedrijven op, waaronder baby- en kinderkledingmerk nOeser, A Beautiful Story (fairtrade en handgemaakte sieraden), goodbrandz.nl voor duurzame mode en lifestyle, marktplaats voor tweedehands designermerken TheNextCloset (ontving ook een kleine investering van het fonds) en kinderkledingmerk Le Big.

Brummelhuis: "Dat bestond al, maar is ineens als een gek aan het groeien. Ze verkopen veel in Korea, Japan en in Amerika liggen ze bij luxe warenhuis Barneys. Supergaaf."

Pronklijst
Influencers als Anna Nooshin (oprichter onlinelifestyleplatform NSMBL, tv-presentator, met een lingerielijn bij Hunkemöller) en Neghin Mirsalehi (4 miljoen volgers op Instagram, oprichter haarverzorgingslijn Gisou) ontbreken op de lijst, mede doordat het hebben van vijf personeelsleden in vaste dienst een eis is.

Wat doet het voor iemand als haar naam op de lijst staat? "Veel vrouwen vinden het een eer, maar het is geen pronklijst. Doel is onderdeel zijn van een community die elkaar inspireert en kennis, contacten en toegang tot kapitaal wil delen. Daar zit niet iedereen (al) op te wachten, daarom ontbreken er ook wat namen."

TheNextWomen Summit, 12/6, B.Amsterdam. Kaarten via thenextwomen.com/summit/

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Lilian Custers Beeld Team Peter Stigter
Lilian CustersBeeld Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden