Update
Amazon en Bol.com halen Auschwitz-prullaria offline
Amazon en Bol.com verkochten diverse producten met afbeeldingen van concentratiekamp Auschwitz. De spullen werden aangeboden via externe partijen. Beide webwinkels hebben het aanbod inmiddels verwijderd.
Op Amazon konden mensen onder meer kerstversieringen aanschaffen met foto’s van het beruchte vernietigingskamp. Het Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau sprak daar schande van.
Selling "Christmas ornaments" with images of Auschwitz does not seem appropriate. Auschwitz on a bottle opener is rather disturbing and disrespectful. We ask @amazon to remove the items of those suppliers. https://t.co/0uG2JG558e pic.twitter.com/ucZoTWPk1W
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) 1 december 2019
In een tweet van het Auschwitz Memorial zijn onder meer kerstballen te zien waarop de toegangspoort, de hekken met prikkeldraad en een wachttoren van het kamp te zien zijn. Amazon had ook een flesopener en muismat met afbeeldingen van Auschwitz in de verkoop. ‘Verontrustend’, aldus het museum.
Klanten konden in de webwinkel behalve decoraties ook muismatten en een flesopener aanschaffen met dergelijke afbeeldingen. Het Staatsmuseum noemde dat op Twitter ‘respectloos’. Die tweet is duizenden keren gedeeld. Veel mensen reageerden boos.
Het is volgens The New York Times onduidelijk hoe lang de producten precies online stonden. Die zouden zijn aangeboden door een externe partij. Een woordvoerder van Amazon liet weten dat verkopers zich moeten houden aan de regels en anders strafmaatregelen riskeren. Ze wilde verder niet ingaan op de kwestie.
‘Alle verkopers moeten de richtlijnen volgen en er wordt actie ondernomen tegen hen die dat niet doen. Ook het eventueel verwijderen van hun account behoort daartoe.’ In de richtlijnen van Amazon is onder meer te lezen dat producten die te linken zijn aan ’menselijke tragedies’ verboden zijn.
Bol.com
Ook de Nederlandse webgigant Bol.com verkoopt woondecoraties met afbeeldingen van het vernietigingskamp in Polen. Via verkoopkanaal MuchoWow kun je diverse prenten met afbeeldingen waarop onder meer de toegangspoort van het kamp te zien is.
In een reactie laat Bol.com weten dat de artikelen als ‘misplaatst en kwetsend’ worden ervaren door de webshop. “Daarom hebben wij verkooppartner MuchoWow gevraagd dit offline te halen. Binnen het geautomatiseerde systeem waar zij mee werken, is dit over het hoofd gezien.” MuchoWow biedt excuses aan aan iedereen die dit als kwetsend heeft ervaren, meldt Bol.com. Eerder reageerde de verkoopsite nog dat het niet aan hen was om te bepalen wat goed en fout is.
Ook wij zijn geschrokken dat dit in ons assortiment zat en we hebben in overleg met de verkooppartner de artikelen offline gehaald. Goed dat je dit met ons deelde. De volledige reactie van de verkooppartner lees je hier: 1/2
— bol.com (@bol_com) 2 december 2019
“Wij bieden onze excuses aan iedereen aan die dit als kwetsend heeft ervaren. Wij stellen alles in het werk om onderwerpen zoals deze of andere afbeeldingen en foto’s met een negatieve lading nooit meer af te beelden op artikelen.” 2/2
— bol.com (@bol_com) 2 december 2019