Amateurvliegers wel vaker risico op Schiphol

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft de afgelopen twee jaar 139 keer melding gemaakt van sportvliegtuigjes die zonder toestemming binnen het verkeersgebied van Schiphol vlogen.

Naarmate het met de commerciële luchtvaart op Schiphol drukker wordt, is de kans op ongelukken groter. Deze week werd bekend dat in de zomer van 2010 een sportvliegtuigje bij Schiphol twee keer bijna in botsing was gekomen met passagierstoestellen. Archieffoto © anp Beeld
Naarmate het met de commerciële luchtvaart op Schiphol drukker wordt, is de kans op ongelukken groter. Deze week werd bekend dat in de zomer van 2010 een sportvliegtuigje bij Schiphol twee keer bijna in botsing was gekomen met passagierstoestellen. Archieffoto © anp

In vijf gevallen moest door de verkeersleiding of de piloten van een passagierstoestel worden ingegrepen om een botsing in de lucht te voorkomen.

Volgens Marjolein Wenting van LVNL ging het om luchtvaartuigjes die niet bij de verkeersleiding op Schiphol bekend waren.'Er was met die vaartuigen ook geen contact te leggen,' aldus Wenting.

De organisatie spreekt van 'recreatieve luchtvaart' omdat niet alleen sportvliegtuigjes het reguliere luchtverkeer in gevaar brengen, maar ook ballonvaarders en paragliders.

De verkeersleiding heeft al eerder onderzoek gedaan met de Inspectie Verkeer en Waterstaat hoe het komt dat de gevaarlijke situaties blijven voorkomen. 'We hebben toen vliegscholen, vliegclubs en andere vormen van de recreatieve luchtvaart benaderd.'

Onduidelijke kaarten
De sportvliegtuigjes stijgen op vanaf de zogenoemde groene velden, vliegveldjes van gras of met heel korte start- en landingsbanen. Schiphol valt onder de geclassificeerde vliegvelden. Wie daar binnenvliegt, moet ten minste in staat zijn tot tweezijdig radiocontact met de verkeersleiding.

Volgens Wenting komen beoefenaars van de recreatieve luchtvaart in deze beschermde zones terecht doordat hun kaarten niet duidelijk genoeg zijn, doordat ze onbekend zijn met de regels of de omgeving, doordat ze gedesoriënteerd zijn of doordat hun navigatieapparatuur niet deugt.

Naarmate het met de commerciële luchtvaart op Schiphol drukker wordt, is de kans op ongelukken groter. Deze week werd bekend dat in de zomer van 2010 een sportvliegtuigje bij Schiphol twee keer bijna in botsing was gekomen een passagierstoestellen. De rijksoverheid werkt mee aan een aanscherping van de Europese regelgeving.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden