Plus

Als het tramkabaal écht te erg wordt, sleept hij zijn matras naar de gang

Vanuit de hele stad komen meldingen binnen van mensen die vinden dat het tramkabaal inmiddels tot 'onleefbare' situaties leidt. Mensen gebruiken slaappillen en oordoppen om de nacht door te komen.

'Al die lege trams die tussen één en half twee naar de remise rijden, dat maakt een gigantisch lawaai' Beeld Mats van Soolingen

De een kreeg een tegemoetkoming in zijn verhuiskosten vanwege het tramlawaai, een tweede hoort dag in, dag uit 'enorme klappen' als de tram langs zijn huis rijdt. De derde slaapt alleen nog maar met pillen en oordopjes. Klachten over kabaal door langsrijdende trams komen uit de hele stad.

Als het écht te erg wordt, sleept David Frankenhuis zijn matras naar de gang. "Dan slaap ik daar verder. Niet dat je dan niets meer hoort, maar het is nét een beetje minder."

Frankenhuis woont in appartementencomplex Het Nieuwe Huis op het Roelof Hartplein. Tot en met 1 augustus woont hij nog aan de pleinzijde, maar na die datum zit hij 'eindelijk' rustiger: aan de achterkant van het schitterende complex.

Hóge uitzondering
De gemeente is Frankenhuis tegemoetgekomen bij de kosten die hij maakt voor zijn inpandige verhuizing. "Bij hóge uitzondering, lieten ze me weten. Eerder al werden hotelkosten vergoed, toen ze de hele nacht bezig waren met werkzaamheden. Ze zijn natuurlijk als de dood dat iedereen lawaai ten gevolge van trams gaat aanhalen om een deel van de verhuiskosten vergoed te krijgen."

Het is erger dan erg geworden, zegt hij. Toen hij ruim acht jaar geleden aan het Roelof Hartplein kwam wonen, hoorde je ook weleens iets, maar het spoor voor zijn woning wordt steeds intensiever gebruikt.

"Met name in de late uurtjes. Al die lege trams die tussen één en half twee naar de remise rijden, dat maakt een gigantisch lawaai in mijn huis. Soms wel vijftien in een kwartier."

Keiharde klappen
Een eind verderop, op het kruispunt van de Van Woustraat en de Ceintuurbaan, is het niet veel beter, zegt een bewoner die al 25 jaar op dit punt woont. "Ze rijden te hard, met name over de wissels. Dat geeft veel lawaai, keiharde klappen elke keer weer."

De man, die niet met zijn naam in de krant wil, sprak onlangs met een aantal mannen die bezig waren met werkzaamheden aan de tramrails. "Zij zeiden dat er niet tegenop te werken was. Die trams zijn te zwaar en rijden te hard. Ze nemen grote happen uit het spoor, zo werd mij verteld." Het GVB zegt bij navraag dat het inderdaad mogelijk is dat de kabaalmakende wielen de rails beschadigen.

En Hans Dekker, die al jaren te hoop loopt tegen onder meer het kabaal dat wordt veroorzaakt door de Combino's, is woonachtig op de Lijnbaansgracht. Hij kwam in actie en deed geluidsmetingen.

Storend en ongezond
"In mijn huis klinken regelmatig waarden van meer dan 45 decibel. Met een raamisolatie van ongeveer 22 dBa en een geluidsreductie van circa 20 dBa ten opzichte van het geluidsniveau nabij de trambaan, produceren deze ronkende monsters volgens de normen zo'n 80 tot 90 dBa aan kabaal. Dat is ruim boven de mij bekende normen van 73 dBa."

Dekker, niet het type zeurende Amsterdammer, trekt aan de bel. "Al dat lawaai is zeer storend en ook zeer ongezond. Ooit, toen de Combino in de stad werd geïntroduceerd, was ons een fluisterstille tram beloofd, maar het tegenovergestelde is waar. Ik sliep in de eerste maanden van dit jaar vooral op slaappillen en altijd met oordopjes in."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden