Plus

Als Facebook het wil, dan wint de Piratenpartij de verkiezingen

Facebook ligt onder vuur nu blijkt dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers, verzameld via een online quiz, zijn ingezet bij politieke campagnes.

Mark ZuckerbergBeeld Photo News

Als Facebook zou willen dat de Piratenpartij de Amsterdamse verkiezingen zou winnen, dan won de Piratenpartij de verkiezingen.

Zoveel is duidelijk, zeker nu blijkt dat Facebook in zee is gegaan met het Britse Cambridge Analytica, een in data gespecialiseerd politiek consultancybedrijf dat een rol speelde in de ­verkiezingscampagne van de Amerikaanse president Trump.

Het kon privégegevens verzamelen van meer dan 50 miljoen Facebookgebruikers.

Ze vulden een online quiz in, 'This is your digital life', die hun persoonlijkheidskenmerken in kaart bracht. Ongeveer 270.000 mensen deden dat.

Via hun Facebookvrienden werden de profielen van zo'n 50 miljoen gebruikers beschikbaar. Die data werden gebruikt om boodschappen op Facebook effectief aan te passen aan de persoonlijkheid van de ontvanger. Facebook heeft dat eerder ontkend.

In The Observer vertelde klokkenluider Chris­topher Wylie dit weekend hoe hij heeft geholpen bij het creëren van een 'mindfuck'-instrument voor de 'psychologische oorlogsvoering door Steve Bannon', de ex-strateeg van Trump.

Wylies account is door Facebook verwijderd.

Presidentsverkiezingen
Cambridge Analytica is opgericht door Steve Bannon en de Republikeinse miljardair Robert Mercer. De data die dit bedrijf heeft verzameld, zijn ingezet bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar ook bij de Britse campagne voor de brexit. Volgens het Nederlandse onderzoeksplatform Follow the Money heeft Forum voor Democratie het bedrijf ook in de arm genomen.

Het cruciale probleem, aldus Hans de Zwart van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom, is dat Facebook veel te veel informatie heeft, van 2 miljard gebruikers. De relatie met andere partijen, die via apps toegang krijgen tot het platform, is te vaag en slecht controleerbaar.

50.000.000

Cambridge Analytica verzamelde gegevens van 50 miljoen Facebookers.

De informatie die vandaaruit doorstroomt naar bedrijven, politieke partijen en wie ook maar betaalt, kan voor allerlei doeleinden worden ­gebruikt - zoals het beïnvloeden van de verkiezingen.

Hoorzitting
"Je denkt dat je een quiz invult zodat jij iets leert over jezelf," zegt Zwart. "Maar in werkelijkheid leren bedrijven iets over jou. En daar heb je misschien wel toestemming voor gegeven, maar je weet nooit precies waarvoor."

In 2016 legde de ceo van Cambridge Analytica uit hoe bijvoorbeeld de wapenlobby hun gegevens kon gebruiken. Wie in de quiz hoog scoorden op neurotisme kon je het beste bang maken met berichten over criminaliteit; wie hoog scoorde op conservatisme was gevoeliger voor verhalen over de waarde van de wapentradities.

In de Senaat in Washington gaan stemmen op om Facebooktopman Mark Zuckerberg in een hoorzitting tekst en uitleg te laten verschaffen. In Londen klinken soortgelijke geluiden. Justitie in Massachusetts is een onderzoek gestart.

Tips voor gebruikers van Facebook

- Ga eens in de paar maanden je instellingen door en check wie jouw gegevens kan inzien. Laat hooguit je vrienden toe, niet de vrienden van je vrienden.

- Installeer zo min mogelijk apps binnen ­Facebook. Ook onschuldige spelletjes zijn vaak bedoeld om toegang te krijgen tot je profiel en daarmee je data.

- Bedenk: als apps gratis zijn, betaal je niet met geld, maar met je privacy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden