Almere boos over A9

File op de A9. Foto ANP

AMSTERDAM - De gemeente Almere reageert boos en teleurgesteld op het besluit van Amstelveen niet mee te betalen aan de overkluizing van rijksweg A9. Vertraging van de verbreding van de snelweg betekent een aanslag op de bereikbaarheid van de poldergemeente.

Wethouder Adri Duivesteijn (PvdA) noemt het besluit van de gemeente Amstelveen geen honderd miljoen euro bij te dragen 'ronduit verbazingwekkend'. De verbreding van de A9 is onderdeel van een beter wegennet rond Amsterdam en volgens Duivesteijn essentieel voor de hele regio.

Duivesteijn vindt de overkluizing van de A9 vooral belangrijk voor Amstelveen zelf. Die gemeente wordt thans in stukken gescheurd door de snelweg. Dat zou door de overkluizing worden tenietgedaan.

De gemeenteraad van Almere ziet door het Amstelveense besluit 'Schaalsprong Almere', waarbij de stad Almere zestigduizend woningen bijbouwt, jammerlijk sneuvelen. De stad kan niet zo sterk groeien zonder verbetering van de wegen rond Amsterdam en Schiphol.

Zij wijzen erop dat de huidige groei van de stad met 192.000 inwoners al vereist dat er twintigduizend huizen bijkomen. ''We staan nu al in de file,'' zegt Frits Huis fractieleider van Leefbaar Almere. Huis: ''Onze kinderen willen hier wonen; niet in een slaapstad, maar in een bloeiende, bruisende stad. Daarom moeten er goede huizen komen, spannende uitgaansgelegenheden, en betere wegen en spoorwegen.''

Huis en zijn collega's Ruud Pet (GroenLinks) en Cocky Kuipers (D66) zeggen echter wél begrip te hebben voor het feit dat Amstelveen de hand op de knip houdt. Kuipers: ''Het geld is op'' Pet: ''Gemeenten moeten geen rol spelen als het gaat om infrastructuur.''

Almere wordt zo wel steeds slechter bereikbaar. De raadsleden wijzen erop dat het rijk steeds meer beloftes intrekt. ''Het begon met de inpoldering van het Markermeer.'' Daarna kwam de IJmeerverbinding in het gedrang, het beoogde spoor tussen Almere en IJburg. Ruud Pet: ''Het vorig kabinet torpedeerde de Flevospoorlijn. Er konden door verbeterde veiligheidssystemen meer treinen over het huidige spoorwegnet rijden, maar de groei van goederentreinen beperkt de capaciteit weer. En ook de verbreding van de Stichtse brug gaat niet door. We zitten op een schiereiland en de ene na de andere verbinding valt weg.'' (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden