Plus Filmrecensie

Alles verandert, maar veel blijft ook hetzelfde in Doubles Vies

In Doubles Vies van regisseur Olivier Assayas staat de wisselwerking tussen verandering en continuïteit centraal.

Juliette Binoche en Guillaume Canet.

"Alles moet veranderen, zodat alles hetzelfde kan blijven." Met dat citaat uit Il Gattopardo, de historische ­roman van Giuseppe Tomasi di Lampedusa, sluit de Franse regisseur Olivier Assayas zijn nieuwe film Doubles Vies af. Het is precies waar de film om draait, op meerdere niveaus.

Het duidelijkst komt het tot uiting in de vele discussies onder de personages. De film speelt in de Parijse uitgeverswereld en dus draaien die ­gesprekken veelal om de voortdurende worsteling van het boekenvak met de groeiende digitalisering.

Het beheerst de gesprekken tussen uitgever Alain (Guillaume ­Canet) en zijn vriend Léonard (Vincent Macaigne).

En ook tussen deze twee mannen en hun partners: Alain bespreekt de zakelijke problemen van de uitgeverij waar hij werkt met zijn echtgenote, actrice Selena (Juliette Binoche). ­Léonard beklaagt zich over de tanende aandacht voor literatuur bij zijn doortastende vriendin Valérie (Nora Hamzawi).

Alain, Selena, Léonard en Nora ontmoeten elkaar in cafés, op kantoor, in hun huizen, en ze praten. En praten, en praten en praten. Over e-books versus papier. Over de waarde en waanzin van sociale media. Over grootse vrijheidsidealen versus diefstal en piraterij.

Verandering en continuïteit
Assayas wil dicht op de actualiteit zitten en heeft zijn gebruikelijke ­visuele flair daartoe grotendeels achterwege gelaten. De schoonheid van Doubles Vies zit in de onderlinge ­dynamiek van de personages. Steeds weer vindt Assayas nieuwe configuraties om hen samen te brengen en steeds leidt dat tot een nieuwe blik op de wereld.

Onder de worsteling met het digitale liggen de persoonlijke verhoudingen tussen de vier. Ook daarin steekt de wisselwerking tussen verandering en continuïteit telkens weer de kop op. Léonard is een schrijver in Alains fonds, maar zijn laatste boeken sloegen steeds minder goed aan, en Alain twijfelt over Léonards nieuwe manuscript. Zal hun vriendschap een veranderende zakelijke relatie overleven?

Doubles Vies

Regie Olivier Assayas
Met Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi
Te zien in Cinecenter, Filmhallen, The Movies

En hoe zit het met vreemdgaan?

Léonard en Selena houden er al jaren een clandestiene verhouding op na, en Alain duikt op zijn beurt vrolijk in bed met Laure (Christa Théret), de jonge analiste die zijn bedrijf heeft ingehuurd om een socialemedia­strategie te ontwikkelen. Verandert dat hun primaire relaties? Of blijven die juist hetzelfde?

Lang bewaarde geheimen
Het precaire evenwicht in al die ­zaken wordt uit balans gebracht door Léonards schrijfsels. Als schrijver is hij (net zoals Assayas dat als film­maker is) geneigd zijn privéleven als voeding en bron voor zijn werk te ­gebruiken. Maar als iedereen om je heen dat weet, moet je er voorzichtig mee zijn.

En zo'n goeie schrijver blijkt Léonard nu ook weer niet te zijn. Zo komen er lang bewaarde ­geheimen boven tafel en komen alle onderlinge verhoudingen op losse schroeven te staan. Assayas lijkt in zijn film dat motto uit Il Gattopardo om te keren naar een troostend idee: dat alles verandert, betekent nog niet dat dingen niet hetzelfde kunnen blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden