Blog

Alles over het Amsterdamse coalitieakkoord

Alles over het coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP.

Het college met o.a. Rutger Groot Wassink (GroenLinks), Marjolein Moorman (PvdA), Laurens Ivens (SP) en Sharon Dijksma (PvdA) Beeld anp

24 mei 2018, 20:24

Dit gebeurde er rondom het akkoord

Reikhalzend keken Amsterdammers uit naar het nieuwe coalitieakkoord. Vandaag was het dan eindelijk zover. En dat ging zeker niet ongemoeid aan de Amsterdammers voorbij. Lees hier een verzameling van de belangrijkste punten van het akkoord en de reacties erop.

24 mei 2018, 13:13

'Eenzijdige, dwingende aanpak'

Wat vinden lezers van Het Parool van de nieuwe plannen voor Amsterdam? De reacties zijn wisselend: van 'overwegend positief' tot 'de moed zinkt me in de schoenen'. 'De plannen van deze "kneiterlinkse" coalitie zijn helemaal niet redelijk.'

24 mei 2018, 11:55

'Verhogen parkeertarief onverstandig'

Detailhandel Nederland vindt het Amsterdamse voornemen om de parkeertarieven in de binnenstad te verhogen ook "een onverstandige maatregel".

"De tarieven moeten dienen om parkeerdruk te reguleren en niet als melkkoe," zegt directeur Dolf Kloosterziel. "Het college houdt geen rekening met de verduurzaming van de auto. De elektrische auto heeft de toekomst en is straks niet meer welkom in het centrum van Amsterdam.''

Hij zag de bui al hangen tijdens de formatie van dit college: "GroenLinks ziet Amsterdam het liefst als een natuurgebied, maar we moeten er met elkaar wonen, werken en recreëren."

Parkeerplekken opheffen mag van de organisatie, maar niet als ze, zoals in Amsterdam, dagelijks worden gebruikt.

Detailhandel Nederland vindt 'park and ride' een stuk aantrekkelijker en efficiënter, de auto wordt aan de rand van de stad gezet en de gebruiker reist met ov of fiets naar het centrum.

De organisatie dringt juist al jaren aan op verlaging van de parkeertarieven om verloedering van binnensteden en winkelleegstand tegen te gaan. Anti-autobeleid maakt dat klanten zich minder welkom voelen, zeker als er ook geen goede verbinding met het openbaar vervoer is.

24 mei 2018, 11:52

Kritiek op autoplannen

Op straat parkeren in de Amsterdamse binnenstad gaat straks tot 7,50 euro per uur kosten. Nu is de bovengrens nog 5 euro.

Een parkeerplek vinden wordt ook moeilijker gemaakt: het nieuwe college van GroenLinks, D66, PvdA, SP, wil maximaal 10.000 parkeerplaatsen opdoeken om de binnenstad autoluw te maken.

Directeur Peter Staal van de KNAC, die opkomt voor de belangen van automobilisten, is bang dat het nieuwe Amsterdamse college van b. en w. zich een beetje afsluit van de realiteit.

"We staan met de komst van elektrische auto's aan de vooravond van een revolutie." Staal vraagt zich af waar "al die stille, milieuvriendelijke auto's moeten staan als de stad duizenden parkeerplaatsen opheft". De KNAC maakt zich bovendien zorgen om de vrijheid van mensen om te kiezen voor automobiliteit.

Met een maximum van 7,50 euro is het uurtarief voor parkeren op straat in de hoofdstad straks flink hoger dan in de andere grote steden: in Den Haag maximaal 2,65 euro, in Utrecht 4,63 euro en in Rotterdam 4 euro per uur. Parkeergarages zijn doorgaans duurder.

24 mei 2018, 11:47

Natuurorganisaties verheugd

Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord Holland, en Natuur & Milieu reageren 'verheugd' op de Schipholparagraaf in het nieuwe coalitieakkoord.

De organisaties melden in een persbericht: 'Dit is de eerste keer dat een grote aandeelhouder van Schiphol aangeeft dat groei van de luchthaven onwenselijk is. Het nieuwe college laat zich als duurzame en verantwoordelijk aandeelhouder van Schiphol Group zien.'

In het coalitieakkoord staat dat groei van Schiphol voor Amsterdam ongewenst is en na 2023 alleen mogelijk als de luchthaven de meest duurzame is van Europa en geen landingsplaats voor vakantievluchten.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “De gemeente werkt niet mee aan groeiplannen van Schiphol. Dit is een belangrijk signaal in de landelijke luchtvaartdiscussie."

24 mei 2018, 10:46

Kritiek van de rechtse oppositie

'Symboolpolitiek', 'ouderwets graaisocialisme' en 'de makkelijke weg'; de rechtse oppositie stoort zich aan de lastenverhogingen die het nieuwe college vandaag presenteerde. De reacties: 'We gaan redden wat er te redden valt.'

24 mei 2018, 10:05

Wat vindt u?

Een onmiskenbaar progressief coalitieakkoord presenteerden GroenLinks, D66, PvdA en SP vandaag. Het Parool is benieuwd naar uw mening: wat vindt u?

Het college met o.a. Rutger Groot Wassink (GroenLinks), Marjolein Moorman (PvdA), Laurens Ivens (SP) en Sharon Dijksma (PvdA) gaat op de foto na afloop van de perspresentatie Beeld anp

24 mei 2018, 9:11

Reactie Jazie Veldhuyzen (Bij1)

Er zitten veel goede punten in het akkoord, maar ze gaan niet altijd ver genoeg, vindt Jazie Veldhuyzen (Bij1).

24 mei 2018, 9:04

Reactie Annabel Nanninga (FvD)

Het nieuwe coalitieakkoord is ouderwets graaisocialisme, zegt Annabel Nanninga (Forum voor Democratie) in een eerste reactie op het akkoord.

24 mei 2018, 8:38

Lees het volledige akkoord

De belangrijkste punten hebben we hieronder al uitgelicht, maar politieke junkies willen natuurlijk het volledige coalitieakkoord lezen. Hier vind je het volledige document.

De lijsttrekkers tijdens de presentatie van het akkoord Beeld anp

24 mei 2018, 8:31

Reactie Milieudefensie

Milieudefensie vindt dat het nieuwe college lef toont. In een reactie zegt Anne Knol, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie:

"Dit college toont lef door vol in te zetten op een duurzame en leefbare stad. Dat kan alleen met veel minder auto's; dat is allang bekend maar ervoor kiezen is een tweede. We hopen dat het college daadkracht gaat vertonen bij het uitvoeren van de plannen. En anders helpen we hen er wel aan herinneren."

24 mei 2018, 8:30

Links versus rechts

Een links gemeentebestuur versus een rechts kabinet: dat gaat knetteren de komende jaren. De nieuwe Amsterdamse coalitie heeft plannen die ze in Den Haag niet zullen waarderen, schrijven politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops in een analyse over het coalitieakkoord.

24 mei 2018, 8:24

'Dit akkoord is ambitieus'

Rutger Groot Wassink over het sluiten van het coalitieakkoord: 'Dit coalitieakkoord is ambitieus en er zullen dingen in de stad veranderen. Ik heb steeds gezegd: de stad moet duurzamer, eerlijker en democratischer, en dit akkoord doet dat.'

Volgens Wassink is het akkoord tussen de vier partijen bereikt door goed samen te werken. 'Ik heb geen een keer met mijn vuist op tafel hoeven slaan.'

24 mei 2018, 8:19

Lijsttrekkers geven toelichting

De lijsttrekkers van GroenLinks, D66, PvdA en SP geven ieder een toelichting op bepaalde punten uit het coalitieakkoord. Een greep uit de reacties:

24 mei 2018, 8:16

De belangrijkste plannen

Wat wil de nieuwe coalitie met Amsterdam? Dit zijn de belangrijkste plannen uit het coalitieakkoord op een rij.

24 mei 2018, 8:02

Het akkoord

En daar is dan het nieuwe coalitieakkoord.

Het akkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP is onmiskenbaar progressief, schrijven politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops.

Meer groen, minder auto's, meer aandacht voor minima: de nieuwe coalitie is duidelijk links en progressief. Bewoners en vooral bezoekers van Amsterdam zullen hiervoor moeten betalen.

Lees ook: Dit zijn de belangrijkste plannen van de nieuwe coalitie

24 mei 2018, 6:23

'Extreemlinkse symboolpolitiek'

Annabel Nanninga, fractievoorzitter van Forum voor Democratie in Amsterdam, reageert op de eerste uitgelekte plannen van de coalitie.

24 mei 2018, 5:32

De eerste plannen

Na de plannen om de drukte in de stad tegen te gaan, zijn vanochtend ook plannen voor meer groen en hogere belastingen naar buiten gekomen.

Bronnen bevestigen aan Het Parool dat de coalitiepartijen de stad sneller willen vergroenen via hogere belastingen voor toeristen en burgers. Autoliefhebbers krijgen het zwaar, het parkeertarief in het centrum stijgt naar €7,50 per uur.

23 mei 2018, 11:55

Donderdag: de toelichting

De maatregelen tegen de drukte zijn al bekend, over de rest van de maatregelen, zoals de financiering, woningbouw, duurzaamheid en verkeer en vervoer, komt donderdagochtend vanaf 10.00 uur duidelijkheid.

Formateur Maarten van Poelgeest geeft eerst een toelichting op de vorming van het nieuwe gemeentebestuur. Daarna geven de lijsttrekkers van GroenLinks, D66, PvdA en SP een toelichting op het akkoord.

Woensdag 30 mei is een speciale raadsvergadering. Dan zal de gemeenteraad debatteren over het akkoord en de benoeming van de acht wethouders. Die kunnen dan direct aan de slag.

GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink (links) met informateur Maarten van Poelgeest tijdens een ontmoeting in de Stopera. Beeld anp

23 mei 2018, 11:50

Wat gebeurde er tot nu toe?

GroenLinks werd in maart de grootste partij van Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen. D66 werd de tweede partij van de stad.

Op wijkniveau waren de verschillen groot: Denk kwam op maar liefst 45 plekken als winnaar uit de bus, vooral in Nieuw-West, terwijl Forum voor Democratie scoorde in Noord.

De nieuwe gemeenteraad van Amsterdam bevat advocaten en docenten, debutanten en oma's, een handballer én iemand die droomt ooit coach te zijn van Ajax. Dit zijn de 45 raadsleden.

De onderhandelingen voor het nieuwe college begonnen daags na de gemeenteraadsverkiezingen, met Maarten van Poelgeest als formateur. Eind maart gingen GroenLinks, D66, PvdA en de SP met elkaar rond de tafel.

Op 22 mei werd bekend dat de partijen een akkoord hebben bereikt. De maatregelen tegen de drukte in de stad zijn inmiddels al bekend, maar wat zijn de groene plannen en de plannen voor de woningmarkt van het nieuwe gemeentebestuur?

Het is wachten op het coalitieakkoord. De uitvoerders zijn ondertussen al bekend: dit zijn de 8 wethouders, en dit zijn de nieuwe stadsdeelbestuurders.

Rutger Groot Wassink van GroenLinks na zijn verkiezingswinst Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.