Alles ademt sport bij Nike

null Beeld

Meer dan de helft van de werknemers van het hoofdkantoor van Nike in Hilversum doet mee aan de Dam tot Damloop. Achthonderd lopers, verdeeld over tachtig teams, staan zondag aan de start op de Prins Hendrikkade.

Nike is een bekend gezicht tijdens de businessloop van de Dam tot Damloop. Achthonderd werknemers verdeeld over tachtig teams staan zondag aan de start op de Prins Hendrikkade. Daarmee is de hoofdsponsor met de gemeente Amsterdam - na Ahold en KLM - in omvang het derde bedrijventeam dat aan het evenement deelneemt.

Andere wereld
Op het hoofdkantoor van Nike EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) in Hilversum stap je een andere wereld binnen. Alles ademt sport. Langs de muren in de grote hal hangen levensgrote portretten van grootheden als tennissers Rafael Nadal en Maria Sjarapova en voetballers Wayne Rooney en Cristiano Ronaldo. Op een meterslang display is de ontwikkeling van de sportschoen tentoongesteld met modellen die wel veertig jaar oud zijn. Achter glazen deuren zijn werknemers aan het basketballen. Bordjes wijzen de weg naar het fitnesscentrum of de fysiotherapeut. Wie een blik door het glas naar buiten werpt ziet een atletiekbaan liggen.

Hardlopen vergaderen
Geen wonder dat ruim de helft van het totaal aantal werknemers van Nike aan de Dam tot Damloop meedoet.
Het is een understatement dat hardlopen wordt gestimuleerd bij Nike. Voor en na het werk of in de lunchpauze wordt elke kans aangegrepen. De laatste woensdag van de maand houdt het bedrijf een loop. De ene keer is deze vijf kilometer lang, de andere keer acht. Eén manager was zelfs zo fanatiek dat hij elke maandag al hardlopend vergaderde. En nu, in aanloop naar de Dam tot Damloop, kan iedereen meedoen met een training in het bos of op de hei.

Barbara Kraakman - sport en wellness-eventcoördinator bij Nike - is verantwoordelijk voor het organiseren van de Niketeams die aan de Dam tot Damloop meedoen. Zelf loopt ze uiteraard ook mee, in een wedstrijdteam. "Ik hoop op een tijd van 1.15 uur," zegt Kraakman.

'Ik deel iedereen in teams van ongeveer hetzelfde niveau in. We hebben twee wedstrijdploegen en vooral de mannen maken kans hoog in de top te eindigen. Sommigen zouden onder het uur kunnen lopen.'

Geen cadeautjes
Uiteraard dragen alle lopers hardloopschoenen van Nike. Die schoenen zijn allemaal voorzien van een elektronische module - de Nike+ - die gegevens over de gelopen route naar een speciaal horloge of een iPhone kan sturen.

Op cadeautjes hoeven de werknemers niet te rekenen. Ze krijgen korting op kleding en schoeisel, maar de hardware van de Nike+, moet iedereen zelf bekostigen.

Het shirt dat speciaal voor de Dam tot Damloop is ontworpen, ontvangt iedereen wel gratis. De Nikewerknemers mogen zelf bepalen of ze geld voor het shirt willen geven. Dit geld komt ten goede aan de bestrijding van de hongersnood in Afrika. Nike verdubbelt het op deze manier ingezamelde bedrag.
Tijdens de Dam tot Damloop is er volgens Kraakman geen concurrentie met andere bedrijventeams. De afgelopen jaren liepen de groepen van Nike onopvallend mee omdat ze geen eigen shirts droegen. Daardoor hoefden lopers van andere teams ook niet de aandrang te voelen zich kost wat kost te meten met mensen die dagelijks beroepsmatig met sport bezig zijn.

Voor werknemers van Nike is het ook geen uitzondering om met sportevenement als de Dam tot Damloop mee te doen, er staan er wel meer op de kalender. Kraakman: 'We vertrouwen er dan ook op dat iedereen de finish haalt.'

Facebook aanmoediging
Net als vorige jaren verrast Nike ook zondag deelnemers aan de Dam tot Damloop met een bijzondere actie. Op het punt waar hardlopers het moeilijk gaan krijgen, na dertien kilometer, zorgt het bedrijf ervoor dat ze kunnen worden aangemoedigd door hun Facebookvrienden.

Via de speciale Facebook app Nike Friend Booster, waarop de deelnemer zich registreert en zijn startnummer invoert, krijgen vrienden op Facebook een bericht met de oproep hen aan te moedigen.

Vrienden kunnen voor de Dam tot Damloop daar een berichtje achterlaten. Op het dertien kilometerpunt geeft de Nike+ een signaal af waardoor de aanmoedigingen op enorme led-schermen langs de route verschijnen.

Foto Marc Driessen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden