Plus

Alle subculturen van Paradiso in jubileumexpo

De tentoonstelling 50 jaar Paradiso in het Amsterdam Museum laat je de sfeer in Paradiso voelen - lekker los, beetje wild. Iedereen bleef welkom: van hippies tot punkers.

50 jaar Paradiso gaat niet alleen over de artiesten die er optraden, maar heel nadrukkelijk ook over de bezoekers die daar op afkwamenBeeld Luuk Denekamp

Adri Hazevoet was van 1970 tot 1978 licht- en geluidstechnicus in Paradiso. Hij was de man van de vloeistofdia's: in elkaar overvloeiende inkt in verschillende kleuren zorgde voor telkens veranderende 'psiegedeliese' beelden op de wanden. Hazevoet was ook fotograaf. Hij maakte de foto die onlangs op de cover van de Paradisobijlage van deze krant stond: kortgerokt meisje (Hazevoets toenmalige echtgenote) voor het in die tijd bontgekleurde Paradisogebouw.

Hazevoet fotografeerde vooral ín het gebouw. De beginjaren van Paradiso zijn slecht gedocumenteerd, maar dankzij hem weten we hoe het er in de hippietijd binnen uitzag. De eerste zaal van de tentoonstelling 50 jaar Paradiso is, zwaar leunend op Hazevoets foto's, helemaal in die sfeer ingericht. En Mozeskriebel, wat veel kleuren zie je daar, je zou er stoned van worden.

'Geflipten troosten'

Er hangt ook een foto van een piepjonge Anja Meulenbelt, die 'sociaal-cultureel functionaris' in Paradiso was. In de feministische jarenzeventigklassieker De Schaamte Voorbij beschreef ze wat dat zoal inhield: 'rondhangen, geflipten troosten, mensen wakker schoppen vroeg in de morgen.'

Na de hippiezaal volgt in het Amsterdam Museum een zaal gewijd aan de periode van punk en new wave. Een grotere overgang kan bijna niet: van al die kleuren naar stemmig zwart-wit. Natuurlijk hangen er foto's van Max Natkiel, die in de late jaren zeventig, vroege jaren tachtig punks, skinheads, newwavers, rudeboys, mods en rasta's portretteerde in de wc's van Paradiso.

Geroezemoes
Van hippietent naar punkhol: Paradiso zou later nooit meer zo'n radicale gedaanteverwisseling ondergaan, maar nieuwe muziekstijlen en bijbehorende subculturen bleven er altijd welkom, vaak al in een vroeg stadium. Vertegenwoordigers van die sub- en jeugdculturen duiken tijdens de hele tentoonstelling op, want 50 jaar Paradiso gaat niet alleen over de artiesten die er optraden, maar heel nadrukkelijk ook over de bezoekers die daar op afkwamen.

Best een ingewikkeld onderwerp om een tentoonstelling over te maken, het gouden jubileum van een popzaal. Er zijn nauwelijks objecten of relikwieën die kunnen worden getoond, 50 jaar Paradiso moet het vooral hebben van foto's en affiches.

1981: Prince in ParadisoBeeld Kees Tabak
Programmeurs Gert-Jan Dröge en Rik van BentumBeeld Adri Hazevoet

Dat de tentoonstelling wel degelijk iets van de sfeer in Paradiso laat voelen - lekker los, beetje wild - komt behalve door de vormgeving ook doordat er flink veel geluid is: opnames van concerten vooral, maar soms klinkt uit de speakers ook geroezemoes.

Dat laatste is afkomstig van de door Paradiso ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum uitgegeven dubbelelpee Party Sounds, met vier plaatkanten lang niets anders dan in de zaal geregistreerd rabarberrabarberrabarber.

De norse portier
In een tussenzaaltje worden overleden popsterren herdacht die in Paradiso optraden. Tussen foto's van Prince, Kurt Cobain, Amy Winehouse en Herman Brood hangt ook een foto van de legendarisch norse portier Jozsef Horváth, die in 2006 na afloop van een concert van Angie Stone verdronk in de Singelgracht achter Paradiso.

Aan service with a smile deed 'de Hun van Paradiso' niet. Vaste bezoekers konden wel rekenen op een persoonlijke begroeting. De poprecensent van deze krant verwelkomde hij eens met: "Zo Van Brummelen, klootzak, kom je weer zo'n kutstukkie schrijven?"

50 jaar Paradiso
Tot en met 19 augustus
Amsterdam Museum

Meer herinneringen aan 50 jaar Paradiso? Bekijk ons dossier.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden