Alle handjes in de lucht

Onder directeur Richard Zijlma (Sneek, 1967) groeide Amsterdam Dance Event uit tot het belangrijkste dance-evenement ter wereld. Dit jaar was het festival wéér groter.

Beeld Maarten Steenvoort

De wereld van de dance, dat is het ultieme nachtleven: eindeloze beats en een dansvloer vol opmerkelijk blije mensen. Dan moet je als directeur van het Amsterdam Dance Event (ADE) een gezegend man zijn. Richard Zijlma: 'De mensen hebben daar een romantisch beeld bij, maar het is vooral een kantoorbaan, hoor. Het werk wordt overdag gedaan, en dat is maar goed ook, denk ik.' Al zitten er wel degelijk romantische kanten aan zijn werk. 'Veel reizen. We zien de wereld als global market, we geloven niet in grenzen. Dat kan ook met dance, er is geen taalbarrière. Dat is ook deels de basis van het succes van de Nederlandse dance.'

En dat succes is immens. De top tien van beste diskjockeys ter wereld wordt al jarenlang goed met Nederlanders bevolkt en de Sensationfeesten van Duncan Stutterheim worden inmiddels in 22 landen georganiseerd. In de Nederlandse dancescene ging afgelopen jaar wereldwijd ruim een half miljard euro om. Dan kunnen die handjes best de lucht in. En dan heeft Amsterdam ook nog eens het belangrijkste dance-evenement ter wereld. De zeventiende editie van het ADE, een initiatief van Buma Cultuur, trok 200.000 bezoekers, waarvan 40.000 uit het buitenland. Op zestig verschillende locaties traden 1700 dj's en acts op. Vijf dagen in oktober struikel je in de stad over de dance. 's Avonds is het feest en overdag zijn er de congressen, conferenties, debatten en netwerkbijeenkomsten. De Keizersgracht voor Felix Meritis is speciaal afgezet en verandert in een openluchtborrel waar professionals uit de hele wereld deals sluiten en op zoek zijn naar het talent van morgen.

Nog maar een cijfer: er kwamen dit jaar 3500 professionals uit 65 landen. Het was allemaal groter dan ooit. Zo stonden er dit jaar voor het eerst ook drie feesten van Awakenings op het programma en waren er bijzondere optredens op bijzondere plekken. Junkie XL stond op de plek van de dirigent in het Concertgebouw, Jeff Mills verzorgde een abstracte soundtrack bij Frau im Mond, een film van Fritz Lang uit 1929, in filmmuseum Eye. En in het Muziekgebouw aan 't IJ was een concert met 4D-sound te beluisteren. In een witte iglo op het Leidseplein gaven Stutterheim en dj Chuckie lezingen in de ADE University.

Hoe verder? Groter en nog groter, en kan dat überhaupt? Zijlma: 'Er zit natuurlijk een wetmatigheid in het leven dat het ooit ophoudt. Maar voorlopig niet. We willen heel Amsterdam als podium uitrollen.' Dat betekent: een 24-uurs evenement. Dance de klok rond. Zijlma: 'Volgens booking.com staat Amsterdam op nummer zeven of acht op de lijst van steden met het beste nachtleven ter wereld. ADE levert wel een bijdrage aan die wereldwijde promotie. Bovendien levert ADE 25 miljoen euro op voor de Amsterdamse horeca, hebben we laten berekenen. Nog los van de impuls voor het culturele klimaat.' En volgend jaar weer. Zijlma: 'We hebben inmiddels de positie dat, zodra de data van ADE bekend zijn, wereldwijd een groot kruis in de agenda gaat. Die landmark op de kalender willen we ook zijn. Bij carnaval denk je aan Rio de Janeiro, bij dance aan Amsterdam. Daar willen we naartoe.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden