PlusFilmrecensie

All Alone toont de ellende en eenzaamheid van voogdijverliezers

Regisseur Bobo Jelcic maakte het zelf mee, tengenstrijdige adviezen tijdens relatieperikelen. Met All Alone toont hij invoelend de ellende van voogdijverliezers.

All Alone

Iedereen die relatieperikelen heeft meegemaakt, kent de goedbedoelde adviezen aan de zijlijn van vrienden, kennissen en familieleden. De in Bosnië geboren, maar in Kroatië werkende theater- en filmregisseur Bobo Jelcic kent het fenomeen uit eigen ervaring. Toen hij ging scheiden, werd hij hoorndol van de tegenstrijdige ­adviezen. De emotionele staat waarin hij toen verkeerde, maakt hij indringend en komisch voelbaar in All ­Alone.

Net gescheiden eind dertiger Marko (Rakan Rushaidat) is ontevreden over de bezoekregeling die hij heeft met zijn 7-jarige dochtertje Lea (Lea Breyer). Hij wil haar vaker zien dan een paar uur in het weekend.

Omdat zijn ex niet wil meewerken, meldt hij zich bij de sociale instantie die erover beslist. Hij botst daar op een bureaucratische muur van wantrouwende medewerkers, die hem afpoeieren met onzinargumenten ('Vertrouw je je vrouw niet?').

In een conventioneel drama zou nu een voogdijoorlog uitbreken, maar Marko beseft dat dat het leven van zijn dochter zal schaden en wil de vrede met zijn ex bewaren. Als familie en vrienden van de afwijzing horen, levert dat een geweldige huiskamerscène op met een kakofonie van meningen over wat hij moet doen.

Kluchtig zijlijntje
De adviezen lopen uiteen van het beschuldigen van zijn ex van labiel gedrag tot aan het ontvoeren van zijn dochter naar Bosnië. Marko's oom (Miki Manojlovic) denkt aan hulp van een vage kennis in een ministerie. Deze hoge politicus of ambtenaar ('Hij staat dicht bij de president') zou toch iets moeten kunnen betekenen?

Zo werkt het blijkbaar in Kroatië. Dat de vrouw van deze oom, Marko's tante (Snjezana Sinovcic), een dominante roddeltante en beroepsklager is, levert een kluchtig zijlijntje op. Het is nooit goed bij deze vrouw, die haar dochter, die gaat trouwen, uiteraard voor de voeten werpt dat haar partnerkeuze niet deugt.

All Alone

Regie Bobo Jelcic
Met Rakan Rushaidat en Lea Breyer
Te zien in Ketelhuis

All Alone maakt met een dynamische handcamera en met veel close-ups Marko's eenzaamheid en machteloosheid onder de bureaucratische tegenwerking en stortvloed van adviezen uitstekend voelbaar.

Niet genuanceerd
Regisseur en scenarist Jelcic maakt het ons niet moeilijk welke kant we moeten kiezen, want Marko is een redelijke en sympathieke kerel, die dol is op zijn dochtertje en met zijn ex in harmonie wil leven.

Waarom deze vrouw, die we nooit te zien krijgen, dwarsligt, horen we niet. All Alone is geen genuanceerd voogdijdrama, maar toont invoelend de ellende van voogdijverliezers. Wie niet wordt geraakt door de lach op het gezicht van Lea als ze bij school in de verte haar vader ziet komen aanrennen, heeft het niet begrepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden