'Algemene ontwerpfout ontregelde luchtverkeer Californië'

De storing in computers van vliegverkeersleiders in Californië van 30 april blijkt te zijn veroorzaakt door een veelvoorkomende ontwerpfout in Amerikaanse luchtvaartsystemen. Daardoor kon een U2-spionagevliegtuig het systeem dusdanig van de wijs brengen dat er in de dagen daarna honderden vluchten in een groot gebied rond Los Angeles geannuleerd moesten worden.

Een U2-spionagevliegtuig.Beeld AFP

Dat schrijft persbureau Reuters op basis van een intern rapport en gesprekken met beveiligingsexperts en anonieme ingewijden. Volgens de experts zou de kwetsbaarheid in het systeem in theorie door een hacker kunnen worden misbruikt om het vliegverkeer opzettelijk ernstig te verstoren. Maar Reuters haalt ook twee andere ingewijden aan die zeggen dat het moeilijk is om de exacte omstandigheden van het incident te reproduceren.

Complex vluchtschema
De softwarefout zit in het 2,4 miljard dollar kostende ERAM-systeem (En Route Automation Modernization) dat de data visualiseert voor luchtverkeersleiders. Voor elk vliegtuig wordt in dit systeem de hoogte bijgehouden. Ook het Los Angeles Air Route Traffic Control Cente maakt er gebruik van. Bij het U2-spionagevliegtuig begon het systeem echter te haperen doordat het toestel veel hoger dan gebruikelijk vloog, en bovendien een complex vluchtschema had.

Nadat een verkeersleider handmatig de gebruikelijke hoogte voor een U2 (60.000 voet, oftewel ruim 18 kilometer) invoerde, ging het systeem alle hoogtes tussen grondniveau en de oneindigheid overwegen, aldus een van de bronnen van Reuters. Dat kostte zoveel geheugen dat uiteindelijk het hele systeem op tilt raakte. Volgens de ingewijden wordt het probleem mede veroorzaakt doordat er per vlucht maar een beperkt aantal gegevens kunnen worden ingevoerd. Normaliter is dat geen probleem, omdat de meeste vluchten eenvoudige vluchtschema's hebben.

Lockheed Martin, het bedrijf dat het systeem heeft ontworpen, liet na het incident weten al haar systemen grondig te testen, maar wil er verder niets over kwijt. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt extra geheugen aan het systeem te hebben toegevoegd, om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Los Angeles International AirportBeeld afp

Hackers
Volgens beveiligingsexperts gaat het om een fout die tijdens het testen van het systeem al aan het licht had moeten komen. Ook is het volgens hen niet uitgesloten dat er nog vergelijkbare fouten in het systeem van Lockheed Martin zitten en dat hackers daar in theorie misbruik van zouden kunnen maken.

Hackers zouden al druk bezig zijn met het zoeken naar fouten in een nieuw Amerikaans luchtverkeerssysteem, dat de naam NextGen draagt, 40 miljard dollar kost en waar het ERAM-systeem deel van uitmaakt. Piloten en luchtverkeersleiders zijn over het algemeen erg te spreken over ERAM, dat is ontworpen om de aanvraag van routes en veranderingen in geplande vliegroutes sneller te kunnen verwerken.

Verkenningsvliegtuig
De U2 is een strategisch verkenningsvliegtuig dat vooral bekendheid kreeg tijdens de Koude Oorlog. De toestellen werden door de VS gebruikt om de Sovjet Unie vanuit grote hoogte te kunnen bespioneren. Op 1 mei 1960 werd er een neergehaald, waarna de piloot Francis Gary Powers door de Russen gevangen werd genomen.

Het is niet bekendgemaakt wat het U2-toestel eind vorige maand boven Californië te zoeken had.

Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden