Aldi en Lidl stoppen verkoop energiedrankjes onder 14 jaar

Kinderen onder de veertien jaar mogen binnenkort geen energiedrankjes meer kopen bij Aldi en Lidl. De twee supermarkten maakten dinsdag kort na elkaar bekend dat ze deze leeftijdsgrens na de zomer instellen.

Beeld ANP

Bij Aldi gaat de nieuwe regel op 1 oktober in, bij Lidl een maand eerder. Aldi maakte de maatregel als eerste bekend. Dat trok Lidl over de streep.

"De start van het nieuwe schooljaar is voor ons het aangewezen moment'', aldus een woordvoerster van Lidl Nederland. De woordvoerster van Lidl zegt niet uit te sluiten de leeftijdsgrens in de toekomst te verhogen. "Dit is een eerste stap.'' De supermarktketen besloot onlangs ook al om uiterlijk in 2022 te stoppen met de verkoop van sigaretten.

Aldi zegt het besluit te hebben genomen om gezondheidsredenen. En vanwege "de bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energiedrankjes door kinderen".

Organisaties die kritisch zijn over energiedrankjes hopen op een domino-effect. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid noemt het een "mooie stap".

'Geen onschuldige frisdank'
In energiedrank zitten veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen. Dorstlessers zijn het ook niet: energiedrankjes drogen het lichaam juist uit, aldus het Voedingscentrum, dat eerder tot de conclusie kwam dat kinderen onder de dertien jaar ze niet zouden moeten drinken. Boven de dertien jaar adviseert het centrum hooguit een blikje per dag te nemen.

Half januari pleitten kinderartsen voor een verkoopverbod aan jongeren onder de achttien jaar. "Een verbod zet ouders en kind aan het denken, zodat ze zich bewust zijn van de gevolgen."

De waarschuwing was voor een aantal Amsterdamse ziekenhuizen aanleiding om met de verkoop aan kinderen te stoppen. Het MC Slotervaart toen: "We zijn een zorginstelling, we willen bijdragen aan de gezondheid van mensen en voor energiedrankjes waren genoeg argumenten om met de verkoop te stoppen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden