Plus

Alcoholvrij bier in opmars, maar nu nog bij sportclubs

De strijd tegen alcoholmisbruik lijkt gestreden nu alcoholvrij bier zo in opmars is. Heineken speelt daarop in met plannen om alcoholvrij erbij te tappen in sportkantines en studentenclubs.

Beeld Marie Wanders

"Ons doel is niet om Nederland aan de alcohol te krijgen maar om ons bier op een verantwoordelijke, duurzame manier onder de aandacht te brengen. Dat lukt nu met bier zonder alcohol. Wij verkopen meer van onze producten door ze gezonder te maken."

Topman Pascal Gilet van Heineken Nederland stond twee jaar geleden aan de vooravond van de introductie van het alcoholvrije Heineken 0.0 op een tweesprong. Er waren miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling, productie en marketing van de alcoholloze variant maar tegelijkertijd dreigde de brouwer getroffen te worden door strenge overheidsmaatregelen tegen problematisch alcoholgebruik.

"We liepen het risico dat, terwijl we met Heineken 0.0 bezig waren, er maatregelen zouden komen als een reclameverbod of verkoopverbod," zegt Gilet. "Die zouden alcoholmisbruik niet hebben opgelost en de introductie van alcoholvrij bier onmogelijk hebben gemaakt."

Harde ingrepen bleven met een nieuw kabinet vooralsnog uit en alcoholvrij is nu sneller ingeburgerd dan zelfs Gilet had durven dromen. "Op dit moment is 9 procent van al het bier dat in Nederland wordt verkocht alcoholvrij, zowel in volume als in omzet."

"Toen we in maart 2017 Heineken 0.0 lanceerden, zat dat nog tussen de drie, vier procent en droomden we over een marktaandeel van tien procent in tien jaar."

Bewuste consument
Hij voorspelt dat de biermarkt daar in drie tot vijf jaar ruim boven zit. "Alcoholvrij groeit het snelst van alle biercategorieën; in de supermarkten en bij slijters ligt de groei boven de 30 procent; nog meer in waarde dan in volume. Dat zal komend jaar doorzetten."

Het Heinekenconcern, dat nu 27 procent van de markt voor alcoholvrij en -arm bier in Nederland claimt, sprint volgens Gilet nog harder. "Wij doubleren daarbij in waarde en volume vanwege Heineken 0.0, maar ook door onze alcoholvrije Amstel Radlers."

Hij zou het graag allemaal aan de introductie van Heineken 0.0 danken. "Maar het is de consument die dit doet. Die is veel bewuster geworden van wat en hoeveel hij eet en drinkt. Gelukkig hebben we dat vroeg gezien. Daardoor konden we precies op het goede moment op die behoefte inspelen met Heineken 0.0."

Missiewerk
In supermarkten en horeca is alcoholvrij inmiddels alom verkrijgbaar. Nu vindt Heineken het tijd voor de tweede golf. Met het recente Preventieakkoord in de hand gaat de brouwer alcoholvrij bier bieden bij sportclubs en studentenverenigingen, waar het concern marktleider is.

Dat vergt enig missiewerk. "Veel clubs hebben de inkomsten uit alcoholverkoop hard nodig. Sommige verenigingen zijn huiverig voor alcoholvrij omdat ze bang zijn dat het niet verkoopt. Wij weten dat het anders is."

"We bieden ze een aparte tapinstallatie met fusten van acht liter. Dan hoeft er nog geen gewone tap opgegeven te worden en kan de club zelf zien hoe alcoholvrij bier verkoopt."

Beeld Barbara Lateur

Wie ervoor kiest, kan kantine helemaal alcoholvrij maken. "Maar dat is niet onze inzet. Wij zijn nog altijd trots op onze alcoholhoudende producten. Die hebben ook een plek in sportkantines. Maar wij erkennen dat onze producten ook negatieve implicaties kunnen hebben."

Sponsorbijdrage
In het Preventieakkoord staat dat drankfabrikanten geen nieuwe reclameborden meer langs amateurvelden neerzetten en dat bestaande boarding binnen vier jaar verdwijnt of een alcoholvrije boodschap krijgt.

Heineken vervangt alle bestaande borden nu al met reclame voor Heineken 0.0 of 'geen 18, geen alcohol'. Kritiek dat daarmee toch reclame wordt gemaakt voor Heineken deelt Gilet niet. "Als je verantwoord drinken stimuleert, dan kun je niet zeggen dat we alcohol aanprijzen."

"En als meer dan 30 procent van het publiek langs een veld jonger dan 18 is, willen we helemaal geen reclame maken. Dan halen we de borden in overleg met de club weg."

"We moeten wel goed kijken naar onze sponsorbijdrage aan de club. Voor veel clubs zijn de inkomsten uit promotie cruciaal. We hebben het antwoord nog niet. We lopen nu alle velden af om die keuze te kunnen maken."

Ook studentenclubs krijgen een 0.0-tap. "In studentenclubs wordt niet altijd verantwoord met alcohol omgegaan," zegt de Heinekendirecteur. "Bij studenten heerst nog te veel het beeld dat drank bij het studentenleven hoort, al zien we dat in de grote steden veranderen. Alcohol moet een keuze zijn, een uitzondering."

Ik ben blij dat de koepel van Amsterdamse studentenverenigingen onlangs heeft beloofd te streven naar verantwoord alcoholbeleid. Wij willen ze helpen, met de introductie van alcoholvrij bier."

Preventieakkoord: aanmoedigen en ontmoedigen, niet betuttelen

In dat zwaarbevochten akkoord is afgesproken dat het afgelopen moet zijn met prijsstunts met bier in de supermarkt en horeca. Verder is er een vooralsnog vrijwillig akkoord over tempering van alcoholreclame.

Doel is om het aantal problematische drinkers - bijna 9 procent van alle volwassen Nederlanders - terug te dringen tot onder de 5 procent met een focus op 50-plussers en jongvolwassenen.

"Het uitgangspunt van het Preventieakkoord is perfect," zegt Heinekentopman Gilet. "Met overheid, producenten, verkopers, medici en verslavingszorg aan problemen werken zonder aan de consument op te dragen: doe dit, dat mag niet."

Hij is blij dat Nederland het anders doet dan de betuttelende overheidsmaatregelen waar Heineken mee te maken heeft in Scandinavië, Groot-Brittannië en Frankrijk. "Daarmee los je problematisch alcoholgebruik niet op; daarmee maak je het alleen maar duurder voor mensen die toch al slachtoffer zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden