Alcoholpolitie: geen gestunt met bierprijzen

Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de bierprijs en alcoholproblematiek, aldus de directeur van Stap. Foto ANP Beeld
Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de bierprijs en alcoholproblematiek, aldus de directeur van Stap. Foto ANP

UTRECHT - Supermarkten moeten stoppen met stuntprijzen voor kratten bier. Dat stelt Stap, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid.

De stichting vreest dat de lage prijzen kunnen leiden tot buitensporig alcoholgebruik, zeker nu veel jongeren examenfeestjes en vakantie vieren.

De stichting heeft Heineken en Albert Heijn per brief gevraagd iets aan de lage prijzen te doen. Directeur Wim van Dalen vindt dat er een wettelijke minimumprijs moet komen voor een risicovol product als alcohol.

Albert Heijn kreeg een brief omdat daar de prijs van bier volgens Van Dalen maandag even onder de 3 euro per krat was gezakt. Heineken kreeg er één omdat het bedrijf onlangs in grote advertenties ouders en verzorgers had opgeroepen het drinkgedrag van hun kinderen te beteugelen.

Van Dalen zegt dat bier bij veel supermarkten al jaren een lokartikel is. ''Als je weet wat bier doet met mensen, zijn ze zeer onverantwoord bezig.'' Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de bierprijs en alcoholproblematiek, aldus de directeur van Stap.

Algemeen directeur Philip de Ridder van Heineken is niet blij met de prijzenoorlog voor bier. ''Het kan leiden tot onverantwoord alcoholgebruik, maar ook tot ongezonde bedrijfsvoering bij supermarkten, waardoor bij de bierbrouwers de marges eveneens onder druk komen te staan. Wij mogen ons echter niet bemoeien met de prijzen in de winkel.''

Albert Heijn verklaart dat bij de stunt van maandag werd gereageerd op een actie van Dirk van den Broek. ''Daardoor was de prijs die dag bij ons 6,99 euro. Een prijs van minder dan 3 euro herken ik niet,'' aldus een woordvoerder. De supermarkt is tegen een wettelijke minimumprijs. ''Er zijn tal van instrumenten om iets te toen aan alcoholmisbruik. Het individu heeft daarin ook zijn verantwoordelijkheid.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden