'Alcoholbeleid Amsterdam symboolpolitiek'

Amsterdam wil het aantal jongeren dat alcohol gebruikt, terugdringen door de leeftijd voor het kopen van alcohol te verhogen naar 18 jaar. Foto GPD

AMSTERDAM - Het voorstel van de gemeente Amsterdam om voor de detailhandel de leeftijd voor het kopen van alcohol op te trekken van 16 naar 18 jaar levert veel onduidelijkheid op. Het is symboolpolitiek die oneerlijke concurrentie oplevert, zei het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

Amsterdam wil het aantal jongeren dat alcohol gebruikt, terugdringen door de leeftijd voor het kopen van alcohol in supermarkten en slijterijen te verhogen naar 18 jaar zodra de nieuwe Drank- en Horecawet in werking treedt. De Tweede Kamer wil de wet veranderen zodat gemeenten zelf kunnen bepalen waar ze de grens leggen, bij 16 of 18 jaar.

Maar in horecagelegenheden, studentenverenigingen en snackbars mogen jongeren van 16 en 17 jaar gewoon alcohol blijven kopen. In die zaken moet het personeel erop letten dat de jongeren zich niet te buiten gaan aan drank, vindt de gemeente.

Het CBL vindt dat deze maatregel de verkrijgbaarheid niet vermindert, maar slechts ''verplaatst''. ''Symboolpolitiek dus die oneerlijke concurrentie veroorzaakt tussen Amsterdamse ondernemers en leidt tot alcoholtoerisme'', stelt de koepelorganisatie van de supermarkten. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden