Albert Heijn doet Zwarte Piet in de ban

Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban. Alleen op snoepgoed kan de beeltenis van Piet nog opduiken. De grootste supermarktketen van Nederland haalt de donkere metgezel van Sinterklaas uit alle reclame en campagnes buiten en binnen de winkels.

Beeld anp

Een wit ongeschminkt jongetje speelt op de posters de rol van Piet. Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold 'lang en goed' over het besluit nagedacht. 'We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie.'

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Volgens Van Dijk is dat niet inconsequent, maar wordt daarmee rekening gehouden met alle klanten. 'Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen: sommigen zullen deze producten wel willen kopen.'

Na de uitspraak van de Amsterdamse bestuursrechter begin juli dat Zwarte Piet 'een negatief stereotype' is, hulde Albert Heijn zich nog lang in stilzwijgen. Albert Heijn is niet bang dat zijn introductie van de Witte Piet een klantenboycot tot gevolg heeft. Ook al leidde een eerder bericht dat de HEMA van Zwarte Piet afwilde, wel tot oproepen op de sociale media voor een boycot. 'Ik denk dat mensen inzien dat wij er genuanceerd over denken', aldus een AH-woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden