Plus

Albert Cuypgarage: Boerenwetering stroomt weer vol

Na bijna tweeënhalf jaar is het water weer terug in de Boerenwetering. De omstreden parkeergarage in de gracht nadert zijn voltooiing.

Onder het water van de Boeren­wetering kunnen straks zeshonderd auto's worden geparkeerdBeeld Jesper Boot

Ergens heeft het ook wel weer wat: een gracht met een héél klein beetje water.

Als stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar (VVD) met een onmodieuze liesbroek tot boven de stropdas als een autominnende Mozes door het 20 centimeter diepe water van de Boerenwetering spettert om een openingshandeling te verrichten, krijg je bijna zin je zwembroek aan te trekken en mee te gaan doen met het pootjebaden.

Eenmaal aangekomen aan de kopse kant van dit langwerpige pierenbadje toetert Slettenhaar erop los en worden de schuiven opengezet. Met een stevige straal spuit het water de gracht weer in. Nog even en voor het eerst sinds december 2016 zal het weer echt klotsen tussen de Hobbema- en de Ruysdaelkade.

Leek het bijna tweeënhalf jaar geleden nog een leeggelopen badkuip, op deze voorjaarsdag in 2018 lijkt de Boerenwetering vooral een zwembad dat zich opmaakt voor het buitenzwem­seizoen.

Meningsverschillen
De Albert Cuypgarage is nog niet af, maar het scheelt niet veel. Ondergronds, en over enkele dagen ook onder water, is een parkeergarage gebouwd die er in essentie tiptop bij ligt, voor zover daarvan sprake kan zijn bij een parkeer­garage.

Aan de lifthuisjes op de kade wordt de laatste hand gelegd, de kademuren moeten nog zo'n beetje worden afgewerkt, maar de contouren vormen zich en het ziet er allemaal fraai uit.

Niet dat er niets te doen is geweest om deze garage in de gracht . Even snel dan: er is ruimte voor zeshonderd auto's, maar in de naastgelegen buurt verdwijnen op straat vooralsnog slechts driehonderd parkeerplaatsen.

Ergo: er komen extra plekken bij. Typisch een onderwerp waarover je heden ten dage stevige politieke meningsverschillen kunt ontwikkelen.

Asfalt
Parkeergarages zijn een beetje de binnenstedelijke equivalent van de snelweg. In de discussie over parkeergarages zie je dezelfde klassieke links-rechtstegenstellingen die de roep om méér of juist níet meer asfalt vaak blootlegt. Er zijn er die zeggen dat meer parkeerplekken onherroepelijk zullen leiden tot meer auto's en er zijn er die dat maar onzin vinden.

Onlangs bracht voortschrijdend inzicht bij een aantal partijen de gemeenteraad ertoe verkeerswethouder Pieter Litjens (ook VVD) op te zadelen met een motie om nu dan méér parkeerplekken op het maaiveld te schrappen: zeshonderd namelijk, één voor elke nieuw gecreëerde plek onder water. Wethouder bokkig, stadsdeel Zuid ontstemd en niemand die vooralsnog weet waar ie aan toe is.

Wachten op de wethouder
Dat is zo'n beetje de huidige stand van zaken. Iets waar Slettenhaar het alleen met frisse tegenzin nog maar eens over wil hebben. "Laat dit toch vooral een mooie dag zijn. Er is weer water in de Boerenwetering. We hebben als bewoners gespaard voor een fraaie garage en die is nu zo goed als af. Ik vind het vooral jammer dat we in deze fase nog steeds niet weten waar we aan toe zijn, dat we nog steeds niet weten hoeveel plekken op straat worden geschrapt. De wethouder moet daar duidelijkheid over geven."

Een paar meter lager stijgt het waterpeil inmiddels gestaag. Zoals het zich laat aanzien, zal het een paar dagen nodig hebben, met dit tempo. Een korte blik in de garage maakt duidelijk dat zich vooralsnog geen onvolkomenheden aandienen: lekkages blijven uit, de betonnen vloer is droog. De auto's gaan er komen, hoeveel er van straat verdwijnen blijft nog even de vraag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden